جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴؛ امروز، ایران – گواتمالا

دهمین دوره جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ امروز در ازبکستان پیگیری می شود و تیم ایران برای حفظ صدرنشینی و کسب مجوز صعود، درپی پیروزی بر تیم گواتمالا است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اختصاصی مسابقات، در این دوره از رقابت‌ها ۲۴ تیم از جمله تیم ایران حضور دارند که در ۶ گروه ۴ تیمی رقابت می‌کنند و از ۲ تیم برتر به عنوان ۴ تیم از ۶ تیم سوم گروه‌ها به دور یک هشتم نهایی صعود می‌کنند. مسابقات تا یکشنبه ۱۵ مهر در شهر‌های تاشکند، بخارا و آندیجان برگزار می‌شود. تیم‌های فرانسه، تاجیکستان و افغانستان نخستین بار به جام جهانی فوتسال راه یافته اند. قاره آسیا برای چهارمین بار میزبان این رقابت‌ها شده است. به تیم روسیه به علت درگیری با اوکراین اجازه حضور در این رقابت‌ها داده نشد.

نتایج و برنامه و وضعیت سایر گروه‌ها به این شرح است:
گروه A: 
تیم پاراگوئه با ۶ امتیاز در صدر تثبیت شد و صعود کرد. تیم هلند با ۲ و تیم‌های ازبکستان و کاستاریکا با یک امتیاز دوم تا چهارم هستند.
گروه B: 
تیم‌های برزیل و تایلند با ۶ امتیاز اول و دوم هستند و صعود کردند. تیم‌های کرواسی و کوبا بدون امتیاز سوم و چهارم هستند.
گروه C: 
آرژانتین ۲ – ۱ افغانستان 
آنگولا ۲ – ۷ اوکراین 
تیم آرژانتین با ۶ امتیاز در صدر تثبیت شد و صعود کرد. تیم‌های افغانستان و اوکراین با ۳ امتیاز دوم و سوم هستند و تیم آنگولا بدون امتیاز چهارم است.
گروه D: 
اسپانیا ۷ – ۱ نیوزیلند 
لیبی ۱ – ۴ قزاقستان 
تیم‌های اسپانیا و قزاقستان با ۴ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند و تیم لیبی با ۳ امتیاز سوم است و تیم نیوزیلند بدون امتیاز در رده چهارم قرار گرفت.
گروه E: 
برنامه – پنجشنبه ۲۹ شهریور: 
پرتغال – تاجیکستان 
مغرب – پاناما 
پرتغال (قهرمان دوره قبل) و مغرب با ۳ امتیاز اول و دوم و تیم‌های تاجیکستان و پاناما بدون امتیاز سوم و چهارم هستند.
گروه F: 
برنامه – پنجشنبه ۲۹ شهریور: 
ایران – گواتمالا (ساعت ۱۶ – ورزشگاه یونیورسال شهر بخارا – داور: آلخاندرو مارتینس از اسپانیا)
تیم ایران پیش از این با نتیجه ۷ – ۱ تیم ونزوئلا را مغلوب کرد.
فرانسه – ونزوئلا 
تیم‌های ایران و فرانسه با ۳ امتیاز اول و دوم هستند و تیم‌های گواتمالا و ونزوئلا بدون امتیاز در رده‌های سوم و چهارم جای گرفته اند.
در جدول تیم‌های سوم گروه‌ها تیم‌های اوکراینی و لیبی با ۳ امتیاز اول و دوم هستند و تیم‌های ازبکستان با یک و تاجیکستان، گواتمالا و کرواسی بدون امتیاز در رده‌های دوم تا چهارم جای گرفتند.
در این دوره ابراهیم محرابی افشار داور ایرانی حضور دارد که مسابقه تیم‌های برزیل و کرواسی را در دور گروهی قضاوت کرد.
در جدول گلزنان رقابت‌ها مارسل مارکش از تیم برزیل با ۵ گل در صدر قرار دارد.

در دوره قبل در سال ۲۰۲۱، تیم‌های پرتغال، آرژانتین و برزیل اول تا سوم شدند.
جام جهانی فوتسال از سال ۱۹۸۹ شکل گرفت و این رقابت‌ها در حال حاضر هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود. در جام جهانی فوتسال تیم برزیل با ۵ قهرمانی و یک نایب قهرمانی و ۲ سومی همچنان رکورددار است و اسپانیا با ۲ قهرمانی ۳ نایب قهرمانی و یک سومی در رده دوم و آرژانتین با یک قهرمانی و نایب قهرمانی در رده سوم قرار دارند. تیم پرتغال با یک قهرمانی و یک مقام سومی در رده چهارم قرار گرفت.
تیم ملی فوتسال ایران (قهرمان آسیا) برای نهمین بار در جام جهانی فوتسال حاضر شد. تیم ایران در سال ۱۹۹۲ در رده چهارم قرار گرفت و در سال‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ در دور گروهی، ۲۰۰۸ در دور دوم گروهی، در سال ۲۰۱۲ در یک هشتم نهایی و در سال ۲۰۲۱ در دور یک چهارم نهایی حذف شد. تیم ایران در سال ۲۰۱۶ در بهترین عملکرد خود سوم شد.
تیم ایران تاکنون در ۴۱ بازی جام جهانی فوتسال ۲۲ برد، ۴ تساوی و ۱۵ شکست کسب کرده و در این دیدار‌ها ۱۴۴ گل به ثمر رساند و ۱۳۴ گل دریافت کرده است. ایران در بررسی عملکرد کلی تیم‌های حاضر در تاریخ جام جهانی فوتسال در رده هفتم قرار دارد.

source