المپیاد جهانی شطرنج؛ شکست مردان ایران از چین، تساوی بانوان با ایتالیا

چهل و پنجمین دوره مسابقات المپیاد جهانی شطرنج ۲۰۲۴ امروز در بوداپست مجارستان پیگیری می شود.

المپیاد جهانی شطرنج؛ شکست مردان ایران از چین، تساوی بانوان با ایتالیا

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اختصاصی مسابقات، نتایج دور نهم مسابقات به این شرح است: 
مردان: 
ایران ۱.۵ – ۲.۵ چین 
در تیم ایران پرهام مقصودلو، بردیا دانشور و پویا ایدنی به تساوی رسیدند و محمد امین طباطبایی مغلوب شد.
تیم ایران پیش از این ۳.۵ – ۰.۵ تیم‌های کانادا و مالزی و ۳ – ۱ تیم‌های دانمارک و پرتغال و ۲.۵ – ۱.۵ تیم نروژ و ویتنام را شکست داد و برابر تیم گرجستان به تساوی ۲ – ۲ رسید و برابر تیم هند ۰.۵ – ۳.۵ شکست خورد. تیم ایران امروز با تیم رومانی در دور دهم مسابقه می‌دهد.
تیم هند با ۱۷ امتیاز در صدر قرار دارد و تیم‌های آمریکا، ازبکستان و چین با ۱۵ امتیاز دوم تا چهارم هستند. تیم ایران با ۱۳ امتیاز و امتیازشکنی کمتر به رده چهاردهم نزول کرد.
زنان: 
ایران ۲ – ۲ ایتالیا 
در تیم ایران مبینا علی نسب و پروا بهزاد نظیف به تساوی رسیدند، طناز ازلی مغلوب شد و ستایش کریمی به پیروزی رسید. وصال حامدی نیا استراحت کرد.
تیم ایران پیش از این ۴ – ۰ تیم‌های شیلی و قبرس، ۳.۵ – ۰.۵ تیم‌های اندونزی و السالوادور و ۲.۵ – ۱.۵ تیم یونان را برد و ۱.۵ – ۲.۵ مغلوب ترکیه و ۱ – ۳ مغلوب فرانسه شد و برابر تیم صربستان به تساوی ۲ – ۲ رضایت داد. تیم ایران امروز در دور دهم به مصاف تیم هلند می‌رود.
تیم قزاقستان با ۱۶ امتیاز صدرنشین است و تیم‌های هند با ۱۵، چین و ارمنستان با ۱۴ امتیاز دوم تا چهارم هستند. تیم بانوان ایران با ۱۲ امتیاز و امتیازشکنی کمتر به رده ۱۷ صعود کرد.

دوره قبل در سال ۲۰۲۱ که به صورت برخط و به میزبانی چین برگزار شد، در بخش مردان تیم روسیه به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های آمریکا و چین دوم و سوم شدند.
در تاریخ المپیاد شطرنج که از سال ۱۹۲۴ سابقه برگزاری دارد، در بخش مردان تیم روسیه با احتساب نتایج شوروی سابق با ۲۵ قهرمانی ۴ نایب قهرمانی و ۳ سومی رکورددار است و آمریکا با ۶ قهرمانی و ۷ نایب قهرمانی و ۹ سومی در رده دوم و مجارستان با ۵ قهرمانی ۸ نایب قهرمانی و ۲ سومی در رده سوم قرار دارند. تیم ارمنستان ۳ بار، اوکراین و چین ۲ بار و تیم‌های صربستان (با احتساب نتایج یوگسلاوی سابق)، آلمان (با احتساب نتایج آلمان شرقی و غربی سابق) و لهستان یک بار قهرمان شده اند.

در بخش زنان روسیه با احتساب نتایج شوروی سابق با ۱۵ قهرمانی ۵ نایب قهرمانی و ۳ سومی رکورددار است و چین با ۶ قهرمانی ۴ نایب قهرمانی و سومی در رده دوم و گرجستان با ۴ قهرمانی یک نایب قهرمانی و ۳ سومی در رده سوم قرار دارند.

source