ورزش روند پیری را تا ۱۰ سال به تاخیر می‌اندازد

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مصطفی اکبری به مناسبت هفته سالمند با اشاره به تغییراتی که با ورود به دوره سالمندی در بدن انسان بوجود می‌آید، اظهار کرد: در دوره سالمندی بدن انسان دچار اُفت‌هایی می‌شود. با این وجود دوره سالمندی می‌تواند دوره‌ای ارزشمند و لذت‌بخش برای انسان باشد، به این شرط که از قبل آمادگی‌های لازم را برای ورود به این دوره از زندگی فراهم کرده باشیم. 

وی افزود: افراد باید در دوره جوانی و میانسالی تا جایی که می‌توانند از مفاصل و عضله‌های خود مراقبت کرده و آنها را با ورزش درست و اصولی تقویت کنند تا در دوران سالمندی مشکلات جسمانی کمتری داشته باشند.

اکبری ادامه داد: البته ورزش باید اصولی باشد، زیرا گاها بیمارانی داریم که به دلیل اینکه در دوره جوانی یا میانسالی فشار زیاد و غیراصولی به بدن خود آورده‌اند، این امر عوارض خود را در دوره پیری نشان می‌دهد. 

اکبری به نقش مهم ورزش، تغذیه، استراحت و سلامت روحی و روانی به منظور پیشگیری از پیری زودرس اشاره کرد و افزود: ورزش کردن در دوره جوانی و میانسالی می‌تواند روند پیری بدن را تا حدود ۱۰ سال به تاخیر بیندازد. 

 این متخصص پزشکی ورزشی، با بیان اینکه افراد می‌توانند در دوره سالمندی هم ورزش کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند، عنوان کرد: هر فرد سالمند می‌تواند روزانه حدود ۲۰ دقیقه ورزش انجام دهد تا هورمون‌های بدنش به خوبی تنظیم شود.

وی با تاکید بر انتخاب ورزش‌های مناسب با سالمندی، افزود: گاها سالمندانی را می‌بینیم که از نظر روحی و روانی آمادگی انجام ورزش‌های پرفشار را دارند، اما بدن آنها این کشش را ندارد و انجام برخی حرکات ورزشی سنگین باعث می‌شود که بدنشان دچار آسیب شود. 

این متخصص آسیب‌های ورزشی در خصوص انجام برخی ورزش‌های سنگین به سالمندان هشدار داد و گفت: بعضا افراد سالمندی دیده می‌شود که از وزنه‌های سنگین برای انجام تمرینات ورزشی استفاده می‌کنند، در حالی که قلب آنها دیگر جوان نیست و توان فشارهای بیش از حد را ندارد. 

اکبری متذکر شد: سالمندان به جای ورزش‌های رقابتی که فشار زیادی را به بدن خصوصا قلب و ریه آنها می‌آورد، بهتر است تلاش کنند تا از ورزش لذت ببرند و تفریح کنند. 

source