درمان و بهبود آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی

درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی امکان‌پذیر است. تمام ورزشکاران مبتدی و کسانی که به دنبال کسب مدال‌‎های جهانی هستند، همیشه این نگرانی را دارند که مبادا دچار آسیب شوند. آسیب‌‌هایی که در حین انجام حرکات ورزشی و یا حتی مسابقات به وجود می‌آیند حتی برای حرفه‌ای‌ها نیز اجتناب ناپذیر هستند. بنابراین هیچ راهی برای دوری از ایجاد شدن آسیب‌‌های ورزشی وجود ندارد و قطعاً برای تمام ورزشکاران به وجود خواهند آمد. ورزشکاران به واسطه عشق و علاقه زیادی که به ورزش دارند خطرات این مسیر را پذیرفته و می‌‌دانند که احتمال بروز آسیب‌های ورزشی وجود دارد. جای نگرانی برای ورزشکاران وجود ندارد و این عزیزان می‌‌توانند پس از انجام جلسات فیزیوتراپی دوباره به تمرین کردن بپردازند.

آیا درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی قابل انجام است؟

درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی کاملاً امکان‌پذیر بوده و شرایط بهبودی ورزشکاران را فراهم می‌‌کند. امکان دارد ورزشکاران آسیب‌دیده تمایل داشته باشند تا بتوانند مجدداً راه کسب مدال را ادامه دهند. اما ادامه دادن مسیر رسیدن به مدال‌های جهانی بسیار دشوار است و می‌تواند باعث بازگشت آسیب‌های قبلی شود. به طور مثال فرض کنید که یک قایقران بخواهد به مسابقات جهانی راه یابد و شروع به تمرین نماید. این قایقران در حین انجام تمرین‌هایش دچار یک حادثه جدید شده و یا آسیب‌‌های قبلی او مجدداً باز می‌‌گردند. حال مسئله اینجاست که آیا این ورزشکار همانند سایر ورزشکاران آسیب دیده باید از علاقه خود محروم شود و یا ورزش را ادامه دهد؟ درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی به عنوان راهی برای این دسته از ورزشکاران است تا بتوانند مسیر کسب مدال را به طور حرفه‌‌ای ادامه دهند.

درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی می‌تواند به بازسازی عضلات ورزشکاران کمک کند. ورزشکاران زمانی که دچار آسیب می‌شوند باید در مدت زمانی که پزشک برای آنها تعیین کرده است به استراحت کردن بپردازند. این زمان استراحت باعث می‌شود که عضلات ورزشکاران تقلیل یافته و نتوانند به سرعت به رقابت‌‌های ورزشی برگردند. البته بعضی از آسیب‌‌های ورزشی مادام‌العمر هستند و امکان بازگشت ورزشکاران وجود ندارد. بنابراین بدیهی است که فقط برخی از آسیب‌ها امکان برطرف شدن را دارند که تنها راه آنها، طی کردن جلسات فیزیوتراپی است. این جلسات فیزیوتراپی کاملاً بر اساس نوع آسیب‌هایی هستند که به ورزشکاران وارد شده و می‌توانند حالت‌‌های مختلفی داشته باشند. به طور مثال امکان دارد که آسیب به سر ورزشکار وارد شده و نیاز به گفتار درمانی در منزل داشته باشد.

ارتباط درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی و توانبخشی ورزشکاران

درمان و بهبود آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی

توانبخشی ورزشکاران از طریق درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی انجام می‌گیرد. بسیاری از ورزشکاران آسیب دیده تصور می‌‌کنند که دیگر نخواهند توانست به ورزش کردن بپردازند. ورزشکاران اخیر نمی‌دانند که فیزیوتراپیست‌‌ها به خوبی می‌توانند از طریق انجام جلسات درمانی به بهبود حال جسمانی ورزشکاران کمک کنند. حتی ورزشکارانی که امکان حضور در کلینیک‌ های درمانی را ندارند می‌‌توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. فیزیوتراپی که در منزل انجام می‌گیرد شامل برخی تمرین‌ های ورزشی می‌ شود که بیماران باید انجام دهند. این حرکات ورزشی در بخش اول به ورزشکاران آموزش داده می‌شوند تا آنها بتوانند عضلات خود را تمرین دهند.

فیزیوتراپی در منزل می‌ تواند علاوه بر توانبخشی جسمی، به بازیابی روحیه ی ورزشکاران نیز کمک کند. بسیاری از ورزشکاران آسیب دیده خیال می‌ کنند که بدون کسب مدال نمی‌ توانند برای دیگران محبوب باشند. بر همین اساس وارد شدن یک آسیب جسمانی به ورزشکاران باعث می‌ گردد که روحیه آنها تضعیف شده و به طور کلی ورزش کردن را کنار بگذارند.

علاوه‌براین، کاردرمانی در منزل یکی از اقدامات فیزیوتراپیست‌ها برای بازیابی روحیه ورزشکاران آسیب‌دیده است. مهم‌ترین نتایجی که از اقدامات این فیزیوتراپی ایجاد می‌شود عبارتند از:

  • افزایش انعطاف پذیری
  • ریکاوری بدن
  • بازپروری عضلات
  • به حرکت درآوردن مفاصل آسیب دیده
  • تسهیل برای ترمیم نقاط آسیب دیده
  • تحریک نقاط عصبی برای کاهش دادن درد ناشی از آسیب‌ های جسمانی

برنامه‌‌های ورزشی در فیزیوتراپی

 

درمان و بهبود آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی

بهبود و درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی از طریق برخی برنامه‌های ورزشی انجام می‌ گیرد. این برنامه‌های ورزشی با توجه به نوع آسیب و تروماهای وارد شده به ورزشکاران مشخص خواهند شد. بنابراین تکنیک‌‌های هر کدام از ورزشکاران مختص به خودش خواهد بود و او نمی‌تواند برنامه‌اش را به سایر آسیب‌دیدگان ارائه دهد. برخی از مهم‌ترین برنامه‌‌هایی که توسط تراپیست‌‌ها ارائه می‌‌شود شامل: یوگا، حرکات کششی _ عضلانی و پیلاتس می‌‌شود. البته برخی از تجهیزات پزشکی نیز وجود دارند که استفاده از آنها با توجه به سطح آسیب ورزشکار خواهد بود. به طور مثال امکان دارد که از تجهیزات زیر برای بهبود آسیب‌ های ورزشی استفاده شود.

  • نوار کششی
  • انواع وزنه‌ ها
  • تجهیزات تسهیل دهنده تحرک

بهترین زمان برای درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی پس از انجام عمل‌های جراحی است. امکان دارد که بعضی از آسیب‌‌های وارد شده به ورزشکاران نیاز به جراحی داشته باشند که بنابراین نباید از جلسات فیزیوتراپی زودهنگام استفاده نمایند. هرگز قبل از تشخیص قطعی پزشک معالج نباید اقدام به خود درمانی یا فیزیوتراپی شخصی نمایید. برخی از مهم‌ترین آسیب‌‌هایی که با جلسات فیزیوتراپی درمان می‌ شوند و نیاز به جراحی ندارند، عبارتند از:

  • کشیدگی تاندون‌‌ها
  • رگ به رگ شدن عضلات
  • خشک شدن عضلات

نتیجه مطلب

درمان آسیب‌های ورزشی ورزشکاران بدون جراحی و دارو، با انجام فیزیوتراپی و کاردرمانی قابل انجام است. بنابراین ورزشکاران دیگر نگران آسیب‌های ورزشی خود نخواهند و با انجام تمرینات فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌توانند بهبودی خود را باز یابند.


source