33 سال از قهرمانی پرسپولیس در آسیا گذشت + فیلم گل قهرمانی

پیش پرسپولیس در فینال جام برندگان جام آسیا با شکست دادن المحرق بحرین قهرمان شد.

۳۳ سال پیش در چنین روزی، پرسپولیس با عبور از تیم‌های پنجاب پاکستان، دووی کره جنوبی، الهلال عربستان و سپس شکست المحرق بحرین در فینال، قهرمان جام برندگان جام (جام در جام) آسیا شد.

این نخستین دوره این رقابت‌ها بود و بعدتر، مسابقات جام باشگاه‌ها و جام برندگان جام آسیا(Asian Cup Winners’ Cup) ادغام شدند و لیگ قهرمانان آسیا آغاز به کار کرد.

پرسپولیس در ۲۶ مهر سال ۱۳۷۰ تنها کاپ قهرمانی خود در پیکارهای آسیایی را به دست آورد. کاپی که البته فوق العاده مهم و ارزشمند تلقی می‌شود.

حذف کردن الهلال

پرسپولیس به عنوان نماینده ایران در پیکارهای جام در جام باشگاههای آسیا مسابقات خود در این عرصه را از پاییز سال ۱۳۶۹ با حذف کردن پنجاب پاکستان آغاز کرد اما وقوع جنگ خلیج فارس موجب تعویق چند ماهه مسابقات مذکور شد. قرمزپوشان ایرانی باید اوایل تابستان سال ۷۰ به مصاف تیمی تحت عنوان دوو رویال کره جنوبی می‌رفتند اما این حریف شرقی حاضر به حضور در منطقه خاورمیانه نشد و تاکید داشت که مسابقاتش باید در زمین بی‌طرف انجام شود ولی کنفدراسیون زیر بار نرفت و حریف کره‌ای حذف شد تا پرسپولیس به نیمه نهایی برسد و دو مسابقه فوق العاده حساس مقابل الهلال عربستان پیش روی خود داشته باشد. هر دو جدال در اواسط تابستان آن سال برگزار شد و قرمزپوشان که در ریاض به تساوی بدون گل رسیده بودند، در تهران به لطف گل تاریخی مرتضی کرمانی مقدم حریف عربستانی را حذف کردند.

قهرمانی به لطف ضربه کاشته

پرسپولیس به فینال رسید و پاییز سال ۷۰ باید دو مسابقه رفت و برگشت با المحرق بحرین برگزار می‌کرد. مسابقه رفت با نتیجه صفر بر صفر تمام شد و در جدال برگشت که 26 مهر با حضور ۱۰۰ هزار تماشاچی در ورزشگاه آزادی انجام شد، نماینده کشورمان با ضربه کاشته دیدنی محمد حسن انصاری فرد بازی را با یک گل به نفع خود تمام کرد و قهرمان جام در جام آسیا شد.

ثبت قهرمانی در آمارهای AFC

جام برندگان جام آسیا مسابقاتی از کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که پرسپولیس دو بار به فینال آن رسید. پرسپولیس یک بار در فصل 1991-1990 با شکست المحرق بحرین قهرمان این مسابقات شد و یک بار هم با شکست مقابل نیسان ژاپن به نایب قهرمانی آن رسید.

AFC در فصل جاری فرمت جدید مسابقات باشگاهی خود را رونمایی کرده است و به همین خاطر مسابقات دوره های گذشته خود را به عنوان زیرمجموعه فرمت های جدید دسته بندی کرده است و افتخارات باشگاه ها در رقابت های به اتمام رسیده را به رسمیت می شناسد.

 

فرشاد پیوس، مهاجم پرسپولیس، با هفت گل، آقای گل این جام شد.

ترکیب پرسپولیس: سعید عزیزیان، مجتبی محرمی (سعید نعیم آبادی 40)، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی زاده، محمد حسن انصاریفرد، محسن عاشوری، حسین عبدی، مرتضی کرمانی مقدم، حمید درخشان، فرشاد پیوس، ناصر محمدخانی

ویدیو گل قهرمانی پرسپولیس:

 

 

 


برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)