روشن: فوتبال ایران اینقدر بدبخت شده که از آفریقا مربی می‌آورد/ زمانِ ما عرب‌ها آرزو می‌کردند زیاد گل نخورند

گفت‌وگو|

روشن: فوتبال ایران اینقدر بدبخت شده که از آفریقا مربی می‌آورد/ زمانِ ما عرب‌ها آرزو می‌کردند زیاد گل نخورند

پیشکسوت تیم فوتبال استقلال تهران گفت: آوردن سرمربی آفریقایی به باشگاه، ضعف، عدم ادراک به مسائل فوتبالی و دانش کم مدیران استقلال را بیش از گذشته نمایان کرد. فقط امیدوارم خداوند رحم کند و تیم در بازی‌های بعدی و مقابل النصر نتیجه قابل قبولی بگیرد تا هواداران متعصبمان این‌قدر ناراحت نشوند و حرص نخورند.

حسن روشن در گفت‌وگو با میزان، ضمن تأکید بر اینکه تصمیمات مدیران استقلال برای انتخاب سرمربی خارجی خنده‌دار و مضحک بود، اظهار داشت: اینکه یک سرمربی از آفریقای جنوبی آورده‌اند و از آن طرف به سهراب بختیاری‌زاده گفته‌اند از سرمربی موقت تبدیل به دستیار سرمربی جدید بشود از تصمیمات عجیب مدیران باشگاه است. علی عسگری و احمد شهریاری مدیران هولدینگ و باشگاه، افرادی منطقی هستند، اما متأسفانه دانش و تجربه لازم را در فوتبال ندارند.

وی افزود: نمی‌توانستند مربی خوبی از فوتبال اروپا، آمریکا و آفریقا بیاورند؟ تمام مربیانی که اکنون در دسترس هستند بیکار و ضعیف هستند. هر مربی خارجی که به فوتبال ایران آمده هم بیکار و سن بالا بوده است! مثلاً برانکو به خاطر سابقه قبلی حضور در کشور، مجدد در سال‌های گذشته به فوتبال ایران آمد و فونداسیون و نسل‌سازی خوبی برای پرسپولیس انجام داد و بسیار هم موفق بود، اما برانکو اصلاً مربی نبود بلکه یک روانشناس بود و علت موفقیت او هم توجه به مسائل روحی و روانی بازیکنان بود.

مدیران باشگاه و هولدینگ از اول مسیر اشتباهی را در پیش گرفتند

پیشکسوت استقلال درباره سرمربی جدید باشگاه تصریح کرد: پیتسو موسیمانه را اصلاً نمی‌شناسم. ظاهراً می‌گویند مربی خوبی در آفریقا بوده، اما باید ببینیم در عمل چه کار می‌کند. واقعاً نمی‌دانم فوتبال ما به کجا رسیده که اینقدر بدبخت شده‌ایم که می‌رویم در آن طرف کره زمین از کشوری مانند آفریقای جنوبی برای باشگاهمان دنبال مربی می‌گردیم! واقعاً من به درست شدن فوتبالِ ایران هیچ اعتقادی ندارم. با این مدیریتی که وجود دارد فوتبال ما روز به روز عقب‌تر می‌رود. آقایان با سرعت بالا در حال سقوط هر چه بیشتر در فوتبالِ روز جهان هستند و هنوز درگیر مسائل ساده و اولیه فوتبالی هستیم.

وی اضافه کرد: من قصد تخریب مدیران باشگاه و هولدینگ را ندارم، اما این آقایان از اول مسیر اشتباهی را در پیش گرفتند؛ بارها گفته‌ام که اگر قرار به ماندگاری جواد نکونام در این فصل بود، باید از اول فصل او را دودستی می‌چسبیدند و حفظ می‌کردند تا بهانه‌ای نداشته باشد. پیروز این بازی جواد بود زیرا می‌تواند تا آخر فصل ادعا کند که من می‌توانستم اوضاع تیم را سروسامان بدهم، اما نگذاشتند. باید می‌گذاشتند نکونام می‌ماند تا بهانه‌ای نداشته باشد زیرا همین موسیمانه هم می‌آید و آخر فصل بهانه می‌آورد که من تیم را از اول فصل نبستم وگرنه قهرمان می‌شدیم!

هر کسی که بیاید ناکامی را گردن نمی‌گیرد

روشن ادامه داد: نکونام باید برای حیثیت خود می‌جنگید و قطعاً این کار را می‌کرد؛ او از بازی دوم به بعد لیگ ادعا کرد این تیم را قهرمان می‌کند. باید می‌گذاشتند فعالیت کند تا ثابت شود راست می‌گوید یا وعده الکی داده! تصمیمات عجیب و غریب مدیران باشگاه من را حیرت‌زده کرده است. از آن طرف بختیاری‌زاده را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کردند و زمان زیادی برای انتخاب مربی خارجی صرف کردند و یک گزینه عجیب آوردند. نکونام برای اثبات ادعایی که داشت باید تا پایان فصل باقی می‌ماند زیرا هر کسی هم بیاید، ناکامی را گردن نمی‌گیرد و می‌گوید تیم را نبسته‌ام و این ماجرا و تصمیمات گرفته‌شده به نفع نکونام تمام شد. اکنون زبان نکونام دراز است و می‌تواند راحت بگوید نگذاشتند. از آن طرف اگر بازی‌های بعدی را ببریم موسیمانه می‌خندد و می‌گوید کار من است؛ ببازیم می‌گوید تیم را نبسته‌ام!

نباید از حالا به تیم، روحیه منفی تزریق کنیم

پیشکسوت باشگاه استقلال با بیان اینکه در بازی بعدی استقلالی‌ها مقابل النصر عربستان و کریستیانو رونالدو در لیگ نخبگان آسیا فاجعه رخ نخواهد داد و شاهد نتیجه عجیبی نخواهیم بود، مطرح کرد: اصلاً نتیجه فاجعه‌باری رقم نخواهد خورد و نباید از حالا به تیم، روحیه منفی تزریق کنیم. باید این موضوع را در نظر بگیریم که فوتبال ما با وجود تمام کمبودهایش حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. آن زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم، قطر و عربستان اصلاً نمی‌فهمیدند آکادمی یعنی چه! به شخصه کمک‌های زیادی به فوتبالِ عرب‌ها در قطر کردم. عرب‌ها اصلاً تحمل صبر کردن برای بازیکن ساختن را نداشتند و تازه فهمیده‌اند که این مسائل در فوتبال باید اجرا شود و در حال انجام آن هستند. متأسفانه فوتبال آن‌ها رو به پیشرفت رفته و ایرانی که در سال‌های دور، با اختلاف بالایی از ژاپن و کره جنوبی و عرب‌ها بالاتر بود از قافله عقب افتاده است.

تیم‌های عربی آرزو داشتند از تیم‌های ایرانی زیاد گل نخورند و تحقیر نشوند

روشن در ادامه بیان کرد: سال ۱۳۵۳ تازه عربستانی‌ها فهمیده بودند آکادمی چیست! یک زمانی همین عرب‌های حاشیه خلیج فارس هر بازی ۵ گل از ما می‌خوردند. آن موقع النصر و رونالدویی در کار نبود و آرزو داشتند از تیم‌های ایرانی زیاد گل نخورند و تحقیر نشوند. می‌رفتند بازیکنان بیابانی خودشان را می‌آوردند و چند تا خارجی هم می‌خریدند اما زورشان نمی‌رسید. آن‌ها آخرش فهمیدند مسیر اشتباهی رفته‌اند و باید از فوتبالی‌های دیگر کشورها کمک بگیرند. آن‌ها به دنبال آکادمی ساختن رفتند. کاری که فرگوسن برای شکوفایی دیوید بکهام در منچستریونایتد کرد، الاهلی امارات برای شکوفایی احمد خلیل انجام داد و این بازیکن در نهایت بهترین بازیکن آسیا شد. من از افرادی بودم که در شکل گرفتن آکادمی الاهلی دوبی نقش فراوانی داشتم زیرا در فوتبال آن‌جا بازی کردم. آن‌ها از زمان‌های نه‌چندان دور به این نتیجه رسیدند باید به دنبال ساختن فونداسیون و نسل‌سازی و توجه به آکادمی و زیرساخت بروند. احمد خلیل در آن زمان‌ها قبل از اینکه شناخته شود، ۱۶ ساله بود و به تیم لیگ یکی قرضش دادند، در زمانی که شفر (سرمربی سابق استقلال) در فوتبال امارات حضور داشت. هنوز هم جزو بازیکنان خوب است و عرب‌ها باور کردند باید خودشان بازیکن تولید کنند.

امیدی به اصلاح فوتبال کشور ندارم

پیشکسوت استقلال در پایان خاطرنشان کرد: عرب‌ها فهمیدند اشتباه کردند، اما متأسفانه فدراسیون فوتبال و دست‌اندرکاران فوتبال ما بعد از سال‌های‌ سال نفهمیدند! هنوز در مسائل عادی مانند زیرساخت و استادیوم و زمین چمن مشکل داریم. باید به حال فدراسیون فوتبال تأسف خورد که فوتبالمان به جایی رسیده که در نقطه کور آفریقا به دنبال سرمربی می‌گردیم و هیچ چیزی برای ارائه فنی به مربیان ایرانی نیاموخته‌ایم. همانطور که گفتم امیدی به اصلاح فوتبال کشور ندارم و با این وضعیتی که آقایان ایجاد کرده‌اند و احتمالاً قصدی برای ترک فوتبالمان ندارند، وضعیت درست نمی‌شود و بدتر خواهد شد. من نمی‌دانم فدراسیون فوتبال چگونه بهترین فدراسیون آسیا می‌شود، اما در هر صورت خدا رحم کند به طرفداران متعصب فوتبالمان که حرص می‌خورند و نمونه‌اش چند هفته پیش بود که آن بنده خدا سکته کرد و فوت کرد. 

انتهای پیام/

source