راهنمای جامع خرید میز بیلیارد

بیلیارد یکی از ورزش‌های محبوب است که هم به‌صورت حرفه‌ای و هم تفریحی در سراسر جهان بازی می‌شود. اگر به خرید یک میز بیلیارد فکر می‌کنید، موارد مختلفی وجود دارد که باید قبل از تصمیم‌گیری در نظر بگیرید. در این مقاله، با نکات کلیدی خرید میز بیلیارد آشنا می‌شوید.

۱. انواع میز بیلیارد

الف . میز پاکت بیلیارد
ب . میز اسنوکر
ج . میز کاروم

۲. ابعاد میزهای بیلیارد و فضای کافی برای نصب آن

۳. جنس و کیفیت ساخت میز بیلیارد

۴. پوشش و پارچه روی میز بیلیارد

  • پارچه پشمی
  • پارچه های سرعتی (woosted)
  • انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد

۵. لوازم جانبی میز بیلیارد

۶. قیمت و بودجه

۷. خرید اقساطی میز بیلیارد

۸. نتیجه گیری

۱. انواع میز بیلیارد

میزهای بیلیارد دارای تنوع بسیاری هستند اما آنچه که معمولاً در بازار ایران وجود دارد میزهای پاکت بیلیارد و میزهای اسنوکر هستند.

الف . میزهای پاکت بیلیارد (Pool) :

در ایران رایج شده که به آن میز ایت بال گفته می‌شود، باید دقت داشته باشید که صحیح نمی‌باشد ، چرا که ایت بال نام یکی از بازی‌هایی است که بر روی میزهای پاکت بیلیارد بازی می‌شود . میزهای پاکت بیلیارد در سه تا سایز  ۷، ۸ و ۹ فوت ساخته می‌شوند  که شما با توجه به فضایی که دارید باید متناسب با فضای تان آن را انتخاب نمایید تصویری از یک میز پاکت بیلیارد را در زیر مشاهده می‌کنید:

میز پاکت بیلیارد

ب . میز اسنوکر 

میز اسنوکر از نظر ابعاد از میزهای پاکت بیلیارد بزرگتر است اغلب در اندازه‌های ۱۰ و ۱۲ فوت میباشند.

با توجه به بزرگتر بودن آنها بازی پیچیده‌تر می‌باشد بیشتر در باشگاه‌ها و فضای بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد .

میز اسنوکر

ج . میز کاروم بیلیارد :

این میز نسبت به میز پاکت بیلیارد و اسنوکر به مراتب کمتر در ایران استفاده می‌شود ، همچنین میز کاروم فاقد سوراخ است بازیکنان باید توپ‌ها را با استفاده از دیواره‌ها (باندها) به هم بزنند . کاروم بیشتر در کشورهای اروپایی و آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

ابعاد میزهای بیلیارد و فضای لازم برای نصب آن

ابعاد میزهای بیلیارد دارای استانداردهای از پیش تعریف شده‌ای هستند و تولید کنندگان میزهای بیلیارد موظف هستند طبق این ابعاد میزهای بیلیارد را تولید کنند.

برای محاسبه فضای مورد نیاز جهت نصب میز بیلیارد می‌بایست اندازه میزهای بیلیارد را به علاوه اندازه چوب بیلیارد کنید.

بنابراین با احتساب اندازه چوب بیلیارد ۱۴۷ سانتی‌متر(اندازه استاندارد) و اندازه میز بیلیارد برای نصب میز بیلیارد به فضای زیر نیاز است : (برا اساس متر)

۷ فوت : ۳.۵× ۴.۵

۸ فوت : ۴ × ۵

۹ فوت : ۴.۵ × ۵.۵

لازم به ذکر است که چوب‌های بیلیارد در اندازه‌های کوچک‌تر و بزرگتر نیز وجود دارد اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید به ( ابعاد میزهای بیلیارد ) در سایت vogol.net مراجعه نمایید.

 ۳. جنس و کیفیت ساخت میز بیلیارد

از جمله مهمترین مواردی که هنگام خرید میز بیلیارد باید به آن توجه کنید مواد استفاده شده در ساخت آن می‌باشد که نه تنها بر دوام و ماندگاری آن تاثیرگذار می‌باشد بلکه در کیفیت بازی نیز موثر است.

الف. صفحه بازی (سنگ یا mdf )

ویژگی های کف سنگ :

در کف میزهای بیلیارد استاندارد از سنگ استفاده می‌شود، با کیفیت‌ترین سنگ اسلیت می‌باشد که معمولاً بر روی میزهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند سنگ‌های اسلیت با فناوری پیشرفته کاملاً صاف و مسطح می‌شوند.

در میزهای ایرانی از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شوند که البته برخی از آنها از کیفیت خوبی برخوردار هستند لازم است دقت کافی را برای سنگ مورد استفاده در میز بیلیاردتان داشته باشید .

ویژگی های کف Mdf :

برخی از میزهای بیلیارد از جمله : میزهای کوچک و میزهای بیلیارد با قابلیت تا شدن از ام دی اف در کف میزها استفاده می‌کنند در مقایسه با استفاده از سنگ کیفیت و طول عمر کمتری دارند همچنین کیفیت بازی بر روی آنها به مراتب کمتر از کف سنگ می‌باشد .

ب. بدنه و پایه‌ میز بیلیارد

بدنه و پایه‌های میز بیلیارد باید از مواد مقاوم ساخته بشوند ، استفاده از چوب ایده‌آل‌ترین گزینه می‌باشد البته با توجه به نوع طرح می‌توان مشخص کرد چه نوع موادی بهترین گزینه می‌باشد ، گاهی اوقات می‌تواند فلز ، mdf ، سنگ ،  فایبرگلاس بهترین گزینه باشد .

۴. پوشش و پارچه روی میز بیلیارد

پارچه که سطح میز بیلیارد را پوشش می‌دهد تاثیر زیادی بر کیفیت بازی دارد به طور کلی به ۲ دسته : پارچه های پشمی و پارچه های سرعتی ( woosted)  تقسیم می‌شود.

پارچه پشمی

دارای ضخامت بیشتری هستند و معمولاً طول عمر بالایی دارند و برای استفاده خانگی مناسب هستند.

پارچه های سرعتی (woosted)

این پارچه به دلیل خاصیت صافتر بودن و نداشتن پرز باعث سرعت بالاتر حرکت توپ‌ها می‌شود و برای استفاده در مسابقات حرفه‌ای مناسب هستند.

انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد

رنگ پارچه میز بیلیارد باید با توجه به عواملی همچون عملکرد در بازی، نوع محیط و دکوراسیون، و نگهداری طولانی‌مدت انجام شود. رنگ‌هایی مانند سبز و آبی به دلیل کنتراست خوب و تاریخچه بازی بیلیارد انتخاب‌های محبوبی هستند، اما انتخاب رنگ باید با توجه به سلیقه شخصی و نیازهای خاص بازی شما انجام گیرد.

انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد

۵. لوازم جانبی بیلیارد

هنگام خرید میز بیلیارد لازم است به لوازم جانبی دقت نمایید معمولا لوازم که همراه میز داده می‌شود از سطح کیفی متوسط و پایین می‌باشد . و به گفته ی تولید کننده ها و فروشندگان در واقع لوازم جانبی را به عنوان هدیه می دهند و هیچ گونه تعهدی نسبت به آن ندارند. البته شاید به آنها حق داد چرا که تنوع لوازم جانبی بسیار زیاد هستند و بهتر است به صورت جداگانه با توجه به نیاز خریدار تهیه گردد.

چوب بیلیارد

چوب‌های بیلیارد از مواد مختلفی می‌تواند ساخته شود مثل چوب و گرافیت و …

به نظر می‌رسد چوب انتخاب بهتری می‌باشد با توجه به قدرتی که در چوب وجود دارد و در اصطلاح پاور بهتری دارد، همچنین به اندازه آن باید دقت داشته باشید چوب‌های بیلیارد با قد افراد و نحوه استایل و استفاده از آن طول را انتخاب می‌شود اگر قد بلند هستید از چوب‌های بلندتر و اگر قد کوتاه تر هستید  بهتر از چوب‌های کوتاه تر استفاده نمایید.

گچ بیلیارد

برای افزایش اصطکاک نوک چوب با توپ استفاده می‌شود در رنگ‌های مختلفی وجود دارند که بهتر است که همرنگ پارچه میزتان باشد.

قیمت و بودجه مورد نیاز خرید میز بیلیارد

قیمت میزهای بیلیارد بسته به نوع اندازه جنس و برند متفاوت هستند معمولاً میزهای خانگی نسبت به میزهای حرفه‌ای و باشگاهی ارزان‌تر هستند به طور کلی امروز که مهر ماه سال ۱۴۰۳ می‌باشد قیمت‌های میزهای یلیارد به صورت حدودی به شرح زیر می‌باشد:

میزهای خانگی بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون تومان

میزهای باشگاهی پاکت بیلیارد ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان

میرهای اسنوکر ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان میباشند .

خرید اقساطی میز بیلیارد (راهی آسان برای داشتن یک میز بیلیارد با شرایط مناسب)

خرید اقساطی به شما کمک می‌کند تا بودجه ماهیانه خود را بهتر مدیریت کنید به جای صرف هزینه‌های زیاد به صورت یکجا می‌توانید مبلغ میز را در طول زمان پرداخت نمایید بدون اینکه نیاز به فدا کردن نیازهای دیگر داشته باشید .

تولیدی‌هایی هستند که این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید خرید اقساطی انجام دهید رای این منظور می‌توانید از شرایط اقساطی تولیدی وگل بیلیارد  بهره ببرید جهت اطلاع از شرایط فروش اقساطی میز بیلیارد به آن مراجعه نمایید .

 نتیجه گیری : 

خرید میز بیلیارد فقط یک انتخاب برای تفریح و سرگرمی نیست بلکه می‌تواند به بهبود سلامت جسمی و ذهنی شما کمک کند از افزایش تمرکز و دقت گرفته تا تقویت هماهنگی بدن و کاهش استرس ، این ورزش آرام و لذت بخش فواید متعددی دارد . با داشتن یک میز بیلیارد در خانه یا محل کار شما می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید و زندگی سالم‌تری را تجربه کنید .


source