طرفداری | ایکسباکس سهماهه دوم درخشانی را پشت سر گذاشت؛ موفقیتی که شاید باید از پلیاستیشن بابت آن تشکر کند، یا شاید هم برعکس، این پلیاستیشن است که باید قدردان ایکسباکس باشد!
بر اساس دادههای «مت پیسکاتلا»، تحلیلگر شرکت Circana، شش مورد از ۱۰ بازی پرفروش کنسولهای پلیاستیشن در آمریکا طی سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ (از آوریل تا ژوئن)، توسط مایکروسافت منتشر شدهاند. که شامل موارد زیر است:
- بازی Forza Horizon 5
- بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion
- بازی Doom: The Dark Ages
- بازی Indiana Jones
- بازی Call of Duty: Black Ops 6
- بازی Minecraft

در مقابل، سونی تنها دو بازی انحصاری خود را در میان ۱۰ عنوان پرفروش داشت:
- بازی MLB: The Show 25
- بازی Death Stranding 2: On the Beach
انتشار این گزارش با اعلام درآمد سهماهه دوم ایکسباکس همزمان شده است؛ گزارشی که نشان میدهد درآمد کلی بازیهای این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته و درآمد حاصل از محتوا و خدمات ایکسباکس نیز با ۱۳ درصد افزایش همراه بوده است. این رشد عمدتاً ناشی از محتوای اختصاصی و سرویس Xbox Game Pass بوده است؛ هرچند درآمد حاصل از فروش سختافزار با کاهش ۲۲ درصدی روبهرو شده است.

فهرست ۱۰ بازی پرفروش ایکسباکس در این دوره، تفاوتهایی با پلیاستیشن داشت؛ با این حال، بازیهای Indiana Jones و Doom در فهرست ایکسباکس دیده نمیشوند؛ که احتمالاً به عرضه همزمان آنها در سرویس Game Pass مربوط میشود. همچنین، Forza Horizon 5 نیز در فهرست نبود؛ که این امر بیشتر به انتشار اولیه آن روی ایکسباکس در سال ۲۰۲۱ بازمیگردد، در حالی که این بازی برای نخستینبار در آوریل گذشته بر روی پلیاستیشن عرضه شد.
در هر صورت، تردیدی نیست که چرا درآمد محتوای بازی ایکسباکس در این سهماهه افزایش یافته است. این موضوع نشان میدهد که استراتژی انتشار چندپلتفرمی این شرکت میتواند موفق باشد؛ بهویژه اگر بتواند عناوین جدید و جذابی عرضه کند. با این حال، ادامه این مسیر ممکن است چالشبرانگیز باشد؛ چراکه مایکروسافت اخیراً صدها نفر از کارکنان خود را تعدیل کرده و چندین پروژه از جمله Everwild و Perfect Dark را لغو کرده است.
source