فینال خانگی مانند این می تواند در ذهن بازیکنان تأثیرگذار باشد؟ ریبری: از یک طرف، انگیزه خوبی است، اما از طرف دیگر، فشار زیادی هم دارد. جو قبل از فینال 2012 فوق العاده بود: بازی در خانه، شناختن جو، استادیوم، شهر، هواداران. اما وقتی شکست می خورید، به شدت دردناک است. فینال 2012 برای ما، شهر و هواداران یک شوک بزرگ شود. اما یک سال بعد قهرمان شدیم، فوتبال همین است. روبن و ریبری چگونه در سیستم …

صالحی در فیلم سینمایی پرواز 175 به ایفای نقش پرداخته اند. شبکه تهران فیلم سینمایی لوراکس ، به کارگردانی کریس رناد و کیل بالدا ، چهارشنبه 29 اسفندماه ساعت 9 صبح از شبکه تهران پخش خواهد شد. داستان لوراکس در شهری بدون نعمت های طبیعی می گذرد. این شهر که توسط فردی به نام اوهر اداره می شود، مدت هاست که سیستم طبیعی تولید اکسیژن، که توسط درختان ایجاد می شود، از کار افتاده و …

نجف زاده مصاحبه کرد. علی پروین در واکنش به القابی مانند سلطان و پاطلایی که هواداران به وی دادند گفت : من هم یک فوتبالیست کوچک این مملکت هستم. هیچکدام از این ها را دوست ندارم و فقط می خواهم به من بگویند علی پروین. من از بچگی دنبال اسم نبودم. فوتبال را شروع کردم و نمی دانستم باشگاه و تیم ملی چی هست و دنبال پست و مقام ها نبودم. کلیپ این مصاحبه را می توانید …

مرکزی پنج طبقه باشگاه در ورزقان همراه با موزه و مهمانسرا خبر داد و گفت: تمامی 400 میلیارد ریال بدهی قبلی باشگاه در این سال ها پرداخت شده است. مدیرعامل باشگاه مس سونگون خاطرنشان کرد: جزو باشگاه های تخصصی و سالم ایران هستیم و چیزی به نام دلال بازی نداریم. با بازیکنان بدون واسطه و مستقیم صحبت می کنیم و خانواده ها می توانند در این خصوص به باشگاه اعتماد کنند. …

به گزارش “ورزش سه”، پارس جنوبی جم در آخرین بازی خود در سال 1403 به مصاف آریو اسلامشهر رفت و در پایان به نتیجه تساوی دو بر دو دست پیدا کرد. با این حال بخشی از نشست خبری مهدی رجب زاده سرمربی پارس جنوبی در پایان بازی، به صحبت های تندی مربوط شد که خارج از چارچوب این مسابقه مطرح گردید. در حالی که به نظر می رسید مخاطب صحبت های رجب زاده، همتایش روی نیمکت آریو اسلامشهر یعنی وحید بیاتلو است، او بدون نام …

به گزارش “ورزش سه”، وحید بیاتلو سرمربی آریو اسلامشهر بعد از تساوی دو بر دو تیمش در بازی خارج از خانه مقابل پارس جنوبی جم، در نشست خبری بعد از مسابقه اظهاراتی مطرح کرد که به دور از کنایه نبود. او در ابتدا گفت: این یکی از سخت ترین بازی های ما می توانست باشد چرا که پارس جنوبی جم با هزینه هایی که کرده بود، این بازی آخرین شانسش برای صعود بود. بر خلاف جریان بازی که به آن مسلط بودیم، یک پنالتی دادیم …

: عَلَیْکَ بِالصَّوْمِ فَاِنَّهُ یَقَرِّبُ اِلَی اللّهِ. (روزه بگیر که روزه به خدا نزدیک می کند.) البته مقرب شدن در درگاه خدا و اهل تقوا شدن، ثمره روزه حقیقی است که همه اعضا و جوارح انسان روزه باشد. بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعارِفِینَ ای نوربخش دل های عارفان، به برکت نورت ، دعاهای امروز را به اجابت برسان . کد خبر 6386777 سمانه نوری زاده قصری …

طرفداری | فابیو کاپلو، کارشناس برجسته فوتبال ایتالیا و سرمربی پرافتخار سابق تیم هایی مثل یوونتوس، میلان و رئال مادرید، به اینتر هشدار داد. او ضمن تمجید از قدرت این تیم، سه خطر جدی را که می تواند مانع از کسب سه گانه شود، گوشزد کرد: صدمه ندیدن جسمی و روحی ملی پوشان در بازی های ملی، عدم دست کم گرفتن حریفان ضعیف تر و مدیریت ذهنی نیمه نهایی کوپا ایتالیا مقابل میلان. کاپلو برای گاتزتا دلو …

امام حسن (ع) با توجه به خواسته اکثریت [گرچه همه آنان به خطاء رفته بودند] عمل کرد و برقراری حاکمیتِ استبدادی و استبداد رای (معاذالله) از او دیده نشد و در نتیجه قلم بطلان بر همه شکل های استبداد کشید تا کسی تا قیامت نتواند با ادعای حکومت دینی و بهانه گسترش معنویت و شریعت دست به استبداد در مقابل خواسته عموم مردم زند. باید روزانه کنار گوش حکومت ها با صدای بلند از ضرورتِ عدالت و زشتیِ ظلم گفت و گفت و گفت …. وقتی از تریبون های رسمی و یا از شخصیت های حقوقیِ نظام این تعبیرات شنیده میشود ، آدمی متوجه گمشده ای به نام اخلاق می شود که در طلیعه انقلاب به عنوان مسیر و مقصد انقلاب معرفی می شد. از شاخصه های مهم دوران غیبت ظلم فراگیر در جهان است. خواندنِ این جملات امام خمینی آن مرجع آگاه و مجاهد عارف بسی راهگشاست که فرمود : ولایتی های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته اند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می خورند! [صحیفه ؛ ج 21 ص 281] زینب کبری(س) درحضور همه حُضار عام و خاص در برابر یزید برخاست و خطبه ای غرّا خواند و در آن خطبه به زیبایی نگاه خود به جهان و ظلم و سرانجام آن را بصورت روشن بیان فرمود. به بیان زیبای امام خمینی “ادعیه ،قرآن صاعداست” بدین معنا که اهلبیت(ع) در آن ادعیه که با خدا مناجات دارند طرف خطابشان خداست و متضمن بالاترین معارف خواهد بود. هادی سروش از اساتید حوزه علمیه با جمله هاشمی رفسنجانی مرد عمل بود ، عنوان کرد: همه حرف آقای هاشمی این بود که مردم می خواهند زندگی کنند و تحریم نعمت نیست ولی برخی تحریم را به اسم اسلام و مقاومت به خورد مردم می دهند. او دوست داشت مردم یک زندگی آرام داشته باشند و گناه بزرگ او از دیدگاه مخالفانش این بود که مردم را درک برای زندگی مردم برنامه ریزی و تلاش کرد. مدرسه امام باقر (ع) یک چهاردیواری آکادمی خشک نیست ، بلکه یک مکتبِ علمی و کاربردی است که ارائه کننده الگوی عالی در مباحث دینی است که بخوبی خرافات و مجعولات و موهومات را از دین می زاید ، و نیز همواره متوجه کمالات جامع انسانی در ابعاد ترقی و رشد اجتماعی و مبارزه با زیاده خواهان است. در نتیجه مدرسه امام باقر (ع) یک مدرسه دور از شهر و آبادی نیست و آنچه بر شهروندان در رابطه با خرافات و ظلم روا داشته میشود! درس های به روز دارد. زنده نگه داشتن یاد آیت الله هاشمی ، زنده نگه داشتن تفکراسلامی_مردمی است و این ضرورت از جامعه دینی اگر بخواهد دینی باشد قابل انفکاک نیست . حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش استاد حوزه گفت: اراده زنان، فقه و قانون هر سه عاملی است که باید دست افراد متحجر و تک بعدی را از آن کوتاه کرد و باید دست آنها را از رسیدن به این موضوعات بست زیرا تا وقتی که تک بعدی و تحجر در فکرمان نسبت به زنان داشته باشیم سه گذاره ذکر شده مغفول می ماند. از این رو افراد متحجر و تندرو باید از صحنه های تصمیم گیری کنار زده شوند تا صحنه های اجتماعی آماده پذیرش زنان خلاق در کارهای آموزشی، هنری، اجتماعی و ورزشی باشند و با این کار استعدادهای زیادی شکوفا می شود که شگفت آور خواهد بود. حجاب یک واجب قطعیِ دینی است و اگرادعا میشود دشمن وارد شده ، دشمن با ابزارجنگ سرد واردشده، پس جریمه وخشونت با مردم مورد نقد است. کارشناسی ، رفتار اخلاقی ، خصوصا تامین نیازهای اقتصادیِ جامعه ، و بالاخص برقراری عدالت در مواجهه با دانه درشت ها، حجاب را میتواند نهادینه کند. متاسفانه برخی برای متهم کردن نظام از حربه ای که در پایگاه های جنایت مانند آلبانی نشین های آدم کش مونتاژ می شود، اطلاع یافته و بدون توجه تکثیر میکنند! آبروی دین و مردم یک امانت در دست حاکمیتِ دینی است. مختصری نگاه لازم است تا دیده شود “طالبان” چه آبرویی از اسلام در دنیا برده اند! در میان اهل معرفت اختلاف نظر وجود دارد و برخی اسماء مستأثره را بدون مظهر میدانند و برخی دیگر مانند امام خمینی برای اسم مستأثر مظهر قائل هستند. حجت الاسلام هادی سروش از اساتید حوزه علمیه قم در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت آیت الله سروش محلاتی از حواریون اولیه و شاگردان امام خمینی گفت: هدایت های پیامبر رحمت (ص) الگوی همه هادیان جامعه باید باشد، نمونه آن که در سیره ابن هشام آمده از این قرار است که عمرو بن ثابت در مدینه کسب درآمد ربَوی داشت و تا مدتها هم بخاطر از دست ندادنِ این کسب حرام ، مسلمان نشد تا اینکه جنگ اُحد پیش آمد و گرایش به پیامبر (ص) پیدا کرد و مسلمان شد و در اُحد شرکت کرد ولی چون از سابقه خود در رباخواری شرمنده بود سر و صورت خود را مخفی نگه داشت تا بالاخره در میدان جنگ افتاد و شهید شد و وقتی مسلمین صورت او را دیدند تعجب کردند و به پیامبر (ص) خبر دادند و پیامبر اکرم ایمان و شهادت او تایید کرد و فرمود: “عمل قلیلا و آجر کثیرا”، این نمونه ای از هدایتِ نوریِ خاتم الانبیاء (ص) است که چنین تاثیرگزار است. شهید بهشتی به هیچ عنوان “تحمیلِ دینی” را باطل میدانست و بر این باور بود ؛ “اگر بخواهید مسلمان زیستن را تحمیل کنید مردم بر علیه این تحمیل طغیان میکنند .” بهتر است؛ این اعاظم ِ سیاست ورزی در حوزه دینی که موید به برخی تاییداتِ رسانه ای هستند، از استنادِ ناقص به گفتار امام بزرگوار دست برداشته تا اذهان جامعه و جوانان به امام بیش از این تخریب نشود! پشتیبانی از فلسطین و لبنان به تبع از آیت الله سیستانی از سوی حوزه های علمیه و رهبران دینی و هادیان جامعه ؛ باید ارائه راهکار منطبق با حقوق بین الملل ، و سخن معقول ، و سیاست مقبول، و اراده نافذه باشد و شتاب زدگی سیاسی، و یا تمسک به روایات ظنی که حاوی کشتار هزاران یهود توسط امام زمان (عج) در زمان ظهور باشد ، هیچ کمکی به موفقیتِ سیاست های اتخاذی نظام اسلامی و مرجعیت شیعه نمیکند. “تندروها” هیچ وقت نتوانستند به عقلانیت و فرصت شناسی شناخته شوند ! در مورد صلح حدیبیه به پیامبر رحمت (ص) اعتراض میکردند و در مورد صلح امام حسن (ع) به آن مظهر هدایت میگفتند: مذل المومنین!! سیدجلیل القدر و مجاهد فی سبیل الله حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله (ره) به خیل عظیم شهیدان پیوست. بدون تردید نام و چهره پرصلابت او ، و تصمیم های بزرگی که نشان از شجاعت او داشت در صفحه مجاهدانِ دینی و قهرمانانِ انسانی ثبت است. امروز به جهت پیچیدگی های پیش رو در جهان کنونی ، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالمِ خونخوار باید همراه با انتخاب بهترین تاکتیکِ سیاسی و نظامی باشد. تعبیر امام خمینی راجع به آیه سوره حجرات “انما المومنون اخوه” این است که گویا تمام شئون مومن و وجود او خلاصه می شود در اینکه برادری داشته باشد. با اینکه جو سنگین امنیتی در سامرا برقرار بود، اما مردم با توجه به آگاهی شان از اینکه امام را هفته ای دوبار اجبارا به ملاقات معتمدعباسی می بردند، در خیابان ها به بهانه های مختلف جمع میشدند تا با امام دیدار کنند. دو عنصر در قرآن مهم است؛ اولا توحید و دوم اخلاق و حقوق و پیامبری پیامبر(ص) بر حول این دو محور است. از هزار سال گذشته تا امروز ، فقیهان تاکید بر صیانت از وطن و مرزهای آن دارند. این جمله از امام خمینی است ؛ “حفظ ثغور اسلام جزءِ فرایضی است که هیچ فریضه ای بالاتر از آن نیست.” راهپیمایی اربعین با این “متن” که خلاصه آن در کلمه “توحید وخلوص” است قابل پذیرش است. در غیراینصورت هر چقدر پر سر و صدا هم باشد ، باید بپذیریم که گرفتار “حواشی” شده ایم! این زبان “لعنت پراکنی” مایه شگفتی و تاسفِ هر شنونده ای است! و این تاسف وقتی افزایش مضاعف می یابد که این “لعنت پراکنی” و تعبیر “ملعون” از کسی شنیده شد که در کسوت روحانی است و خصوصا در دو جایگاه مهم حوزوی و حکومتی حضور دارد که شرط حضور در آن دو مسند قبل از هرچیزی، دارابودنِ بالاترین درجات تقوا و خویشتن داری است. بعد از رسول الله (ص) که پایه حکومت را در مدینه نهاد، در میان امامان معصوم ، تنها امیرالمومنین (ع) زمینه حکمرانی وسیع تر یک شهر پیدا کرد و در متن حاکمیت و قدرت توسعه دارش به حقوق بشر احترام گذارد و شاخص ترین منادیِ ندایِ جهانی “حقوق بشر” است. اوست که توانست آنچه از “حقوق بشر” از محضر پیامبر خدا (ص) آموخته بود را به ذائقه شهروندان سراسر مناطق وسیع حکمرانی اش برساند. باید رییس جمهورِ طبیب ما ؛ از مداوایِ دو زخم کهنه و پر عفونت دریغ نورزد که عبارت از؛ اسلام هراسی در خارج، و دین گریزی در داخل است. مرحَم آن دو زخم کهنه بر پیکر اسلام عزیز و میهن مان با ارتباط دوستانه و عزتمندانه با دول خارجی، و رفع موانع از معیشت و رفاه مردم شدنی است، گرچه زمانبر است. هادی سروش استاد حوزه علمیه گفت: ابلاغ تنها مسئولیت انبیاء و اولیاء علیهم السلام است . امام حسین ع در مرحله اول پیام داد که بیایید به “یاری دین” ، گفتند می آییم ولی نیامدند! و امام خودش بنا بر عدم بیعت دارد و بیعت نکرد و آمد بسمت کوفه و وقتی کار به کربلا رسید فرمود : حالا که به پیام من توجه نکردید و دین را یاری نکردید، بیایید؛ “مرد باشید، کونوا احراراً فی دنیاکم”. خیلی از افراد به این پیامِ اخلاقی امام حسین ع توجه نکردند! نظام ها و اشخاص سیاسی متعددی آمدند و رفتند، اما آنچه میماند و باید بماند باورهای دینی است، همان باورهایی که بیش از هزار و چهارصد سال برای محافظت و آبباری آن ، خون ها ریخته شده است. مراسم عزاداری تاسوعای حسینی با حضور عزاداران حضرت عبدالله(ع)، در دفتر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش استاد حوزه علمیه گفت: ما موظف به مدارا با جوانان مان هستیم و ما حتی موظفیم با خودمان هم مدارا کنیم و چیزی را که ضرورت ندارد به عنوان یک امرِ ضروری به خود تحمیل نکنیم. امام خمینی(ره) در کتاب “شرح حدیث جنودعقل و جهل” در بحث مدارا مطالبی خواندنی دارد که در قسمتی از آن چنین آمده؛ مدارا در انجام امور دنیوی و امور دینی وارشاد خلق و ریاضت نفس دخالت کامل دارد. رفق دوستی دل را رام می کند و فتح قلوب می کند و از هر چیز موثرتر است. دستور خدا به موسی این است اذهبا الی فرعون انه طغی فقولا له قولا لینا (طه 43) این دستور کلی است برای هر هدایتی و راه حقی. در باب امر به معروف یکی از جهات مدارا است. اگرنهی ازمنکر با شدت باشد انسانی که مرتکب معصیت شده، از معصیت کوچک به معاصی بزرگ یا به مرتبه کفر منتهی میشود. حتی در باب سلوک راه حق هم انسان باید با خود مدارا کند، خیلی اتفاق افتاده که جوانهای نورس بعد چندی اشتغال شدید و مواظبت کامل در مستحبات داشته اند به کلی منحرف شدند. انجمن حجتیه ، نه به عنوان یک تشکّل ، بلکه به عنوان یک “تفکر انحرافی” زنده است و در بخشی از ارکان قدرت رسوخ کرده است! امروز ما هستیم و تلاش برای بقاء اراده خود و بقاء وطن عزیزمان از هرگونه آسیبِ قطعی و یا احتمالی ، بله ؛ این مهم معارض با گوش سپردنِ به اپوزیسیون خارج نشین است اما فراموش نکنیم که آنان در اوج کرونا برای اینکه از کشورهای دیگر واکسن به ایران داده نشود ، امضاء جمع میکردند و بر آن افتخار میکردند! پس آنان ذره ای دلسوز ایران و شهروندایران نیستند و قابلیت راهنمایی و توصیه ندارند. امروز؛ مادربرابر دوگانگی سازی بین دین و هرچیزی که نیاز بشر است قرار گرفته ایم! مانند علم ویا فلسفه ویا بهداشت ویا تکنولوژی ودانش درغرب .. و نیزازسوی دیگر مواجه با تغییر در مفاهیم بدیهی مانند؛عدالت،عصمت،قدرت و.. هستیم ! بگمانم؛اگر مطهری ومبارزه اوباتحجر ادامه داشت، شرائط متفاوتی داشتیم. برخورد با اسرائیل جنایتکار ، مندرج در قوانین فطری و دینی ماست، و روا نیست که شخصی که در برخی مسائل کشور نقد دارد و حتما نقد او ، حق اوست و بجاست ، ضرورت دفاع عاقلانه و غیرتمندانه را نادیده گیرد. اشاره ؛ ما در عین حمله به اِخوان المسلمین ، اِخوان المسلمینی نهادینه شده داریم ! همانانی که وقتی عدم همراهی مردم را با سیاست های افراطی خود می بینند، به مقدس ترین چهره ها تهمت “گوشت تلخ” میزنند تا سطح جامعه و نخبگان و دلسوزان را که دردِ دین و مردم دارند را “حسود” معرفی کنند! و از سوی دیگر شاید بتوانند از ریزش نیروهای خود ممانعت به عمل آورند که چه غصه ای دارید؟ پیامبر هم بخاطر گوشت تلخی -معاذالله- کسی برایش نماند! و جالب تر اینکه ؛ ظاهرا ؛ اخوان المسلمین های ما ! از اخوان المسلمین های مصر هم پیشی گرفتند ، چرا که امکان سندزدن اموال عمومی بنام شخصی و فرزندان را دارند! نسبت به توهین به ساحت مقدس رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) در “رسانه حکومت” که حاصل خون صدها هزاران شهید عزیز بوده ، اظهار شرمندگی فراوان داریم . امروز درخواست نظرخواهی از مردم ، احترام به آراء آنان ، بازگذاشتنِ دریچه های فهم و آگاهی جامعه و ترتیب اثر دادنِ به افکار عمومی و حساسیت آنها به سیاست ها و اشخاص، نشان از عیار حکمرانی علوی و یا اُمَوی است. استفاده از تعبیر “برخوردمومنانه” در عملکرد پرابهام در مسایل مالی مربوط به بیت المال ، تحریف آشکار مفاهیم دینی است. آقایان اصولگرا ؛ بزودی با همه اعضای وجودتان حس خواهید کرد که به چه بلیه ای مبتلا شده اید! امام خمینی جمهوری اسلامی واقعی را بارها معرفی کرده و هویت آن را تبیین کرده است که با مراجعه به صحیفه بیست جلدی امام قابل دسترسی است. اشاره : امام سجاد(ع) نگران آسیب به شرافت انسانهاست ، از یک سو به تمامی انسانها درس اخلاق در حفظ شرافت وعدم اظهار حاجت میدهد، و از سوی دیگر دستگاه ظلم را ریشه آسیب به شرافتها دانسته و به یکی علماء سوء که خوش خدمتی های فراوانی به دستگاه ظلم داشت و بر شرافت مردم چوب حراج زد ، نوشت؛* *”این تو بودی که مردم را در فقر و بلا و فتنه درافکندی و از کار و زندگی بازداشتی.” و روشن است که ظالم با بدست گرفتنِ نبضِ شرافت و شخصیت اطرافیان خود، بر امکان بی آبرویی آنان مسلط میشودتا مبادا روزی برایش شاخ شوند! راهنمایی بزرگ امام هفتم نشان دهنده این حقیفت است که تخصص حرف اول را میزند و بسیاری از مشکلات امروزِ ما در همین نقطه است ! فراری دادنِ متخصصان ، اندیشمندان ، اساتید و بی میل کردنِ آنان نسبت به ماندن در وطن رنج بزرگی است که دوای آن در گفتار ارزشمند امام کاظم (ع) قابل دسترسی است ، شخصیت امام علی(ع) را در اوج قدرت ببینید؛ امیرالمؤمنین در کوفه حرکت می کرد یک پیرمردی را دید که کنار پیاده رو نشسته گدایی می کرد! امیرالمؤمنین (ع) به اطرافیانش فرمود: کسی که کنار کوچه نشسته را می شناسید؟ چرا در حکومت علی کسی باید برای امرار معاش اظهار فقر می کند؟ گفتند: او یک فرد بازنشسته ای است که نصرانی می باشد. امام(ع) فرمود: او را با احترام به خانه ببرید و به او حقوق مورد نیاز را بدهید تا کسی در حکومت علی اظهار فقر نکند. چرا نام هاشمی نباید باشد؟ آیا او بدنام بود؟ در پرونده سیاسی قبل از نهضت و بعد استقرار نظام نقطه خیانت و یا حتی سکوت وجود داشته ؟ آیا او بر خلاف نظر صریح رهبری قدمی برداشت ؟ پاسخ تمام این سوالات منفی است و ما از مخالفان او چنین اتهاماتی را نشنیده ایم ، آنچه هست این است باید نام هاشمی نباشد تا شاید نام های دیگران خوانده شود! عالمان راستین؛ بدون ترس، دین فروشان و دینِ بدلی آنان را معرفی میکنند و آگاهان جامعه اعم از رسانه ها و جوانان؛ با روشنگری ، بر تاریکخانه های ریاست طلبی ، استبداد سیاسی ، و اختلاس و رانت اقتصادی و سوء استفاده از تریبونِ دین نور انداخته تا با برمَلا نمودنِ آلودگی های آنان حق مردم را زنده، و مانع از تضییعِ آبروی دین شوند. اگر دیروز پیش بینی حضرت (س) به شکلِ خوارج و جمَل نمایان شد ، امروز در همان امتداد تلخ به شکلِ القاعده، طالبان و داعش ظهور کرده، و متاسفانه غیر از فتنه های سیاسی ، کشورهای اسلامی درگیر فساد اخلاقی شده است و از سوی دیگر اختلاس و دزدی از بیت المال رمق را از بُنیه نحیف جوامع دینی گرفته است ! دو عارف محقق و متحقق معاصر -امام خمینی و علامه حسن زاده آملی- تلاش پر قیمتی را در شناساندن مقام بلند حضرت زهرای اطهر(س) به جامعه فکری و عرفانی ارائه نمودند که بازخوانی بخشی از کلمات آن دو مغتنم است. امروز اگر به “فلسفه و دانستن” احترام گذارده شود ؛ “تقلیدکور” ملاک برتری سیاسی نخواهد بود و دیگر نماینده پارلمانش سخنی از “اطاعت مطلق” در برابر حاکمانِ غیرمعصوم مطرح نمیکند و قطعا جامعه ی متفکر و جستجوگر کسی را که دارای ادبیاتِ خشنونت است و استدلال بر “ارهاب و ترور” دارد را فیلسوف بحساب نمی آورد.. در مظلومیت ملت فلسطین هیچ سنت گرا و روشنفکر ، و یا آرمان گرا و عملگرا تردید نمیکند. ملتی که حتی به قطعنامه سازمان ملل و دست کشیدن از بخشی از سرزمین مادری خود رضایت داده و مجبور به هجرت از کرانه باختری شده و سالهاست در “غزه” بسر میبرد ، غزه ای که به گفته یک فعال سیاسیِ اسرائیلی؛ “بزرگترین زندان دنیا با دومیلیون نفر زندانی رادربردارد.” همواره متحجران، اعم از حجتیه های دیروز و غیر آن که حجتیه های جدید با نام های دیگری در عرصه سیاسی کشور حضور پیدا کرده اند، بر امام خمینی تاخته اند و طبق پیش بینی آن عزیز، این حملات همواره ادامه خواهد داشت. اگر مجامع بین المللی ذره ای میتوانستند ایران را با استناد به کوچکترین حرف امام خمینی به عنوان آغازگر معرفی کنند، تردید نکنید که رژیم صدام که تا بن دندان از او حمایت کردند را متجاوز معرفی نمیکردند. مشکل اینجاست؛ دختر و پسر جوانی که قبل از تولد او “بهشتی” به شهادت رسیده و تصویر مشخص و درستی هم توسط رسانه های سرتاسری ارائه نشده و چهره آرام و متین و مؤدب بهشتی و روش منطق گرا بهشتی را حس نکرده، درباره شهید بهشتی چگونه قضاوت می کندو زیر لب با دیدن آن تابلوهای بزرگ که حامل پیامی ناقص است چه می گوید؟! اما عده ای دیگر امروز هستند که قلم به دست گرفته به داعیه ممانعت از ظلم های جاری، بر امام می تازند؛ از کسانی هستند که خود در دهه 60 با رفتار و یا قلم شان بر صغیر و کبیر رحم نمیکردند و امروز آمده اند داعیه دموکراسی دارند و امام را علةالعلل مشکلات امروز معرفی میکنند!! قطعا هر زنِ وارسته و دارای کمالِ عقلانی که از شهامت برخوردار باشد ، به وِزان مردان و بلکه بیشتر از هر مردی می تواند ظالم زمانه را به چالش غیر قابل پیش بینی بکشاند. چه زیبا امام خمینی فرمود : “کسی مانند زینب بنی امیه را رسوا نکرده”! یک وقت استاد ما علامه حسن زاده آملی با فردی مواجه شده بود که در خیابان سیگار می کشید و مودبانه رفتار نمی کرد ، بعد ایشان سر درس با این تعبیر گلایه کردند : “لباس روحانیت که این آقا پوشیده مال او نیست و دیگران هم پوشیده اند و وقتی او رفتار غیر مودبانه داشته باشد به دیگران هم سرایت می کند ! رفتار غیر مودبانه او چه ارتباطی به من دارد! آقا ! شما حق ندارید نسبت به کسانی که این لباس را پوشیدند باعث بی حرمت شان شوید. شما تخلف می کنید و رفتار بدی از خود نشان می دهید. گفتار غیرمودبانه ای دارید ! اما تکلیف آن کسانی که در کمال آراستگی و متانت در این لباس هستند چه می شود؟!” نوحه سرایی در صورتی که همراه با باطل یا دروغ نباشد جایز است و در غیر این صورت اشکال دارد. روایت است که حضرت فاطمه (س) بر پدر نوحه کرد: فقالت یا ابتاه من ربه ما ادنا یا ابتاه الی جبرئیل انعاه یا ابتاه اجاب ربا دعاه . (جواهر الکلام، ج4، ص364 – ابن قدامه در المغنی، ج2، ص407) هادی سروش گفت: نکته مهمی مطرح است که پایه و اساس در “فقه” دارد و مورد فتوای فقهاء و در آن تردیدی نیست، این است که از معنای روایات که می فرماید خدای متعال برای عزاداری و گریه و زیارت بر حسین بن علی سیدالشهداء ثوابهای زیاد و بخشش گناهان زیادی قرار داده ، دو مورد کاملاً بیرون است و به اصطلاح ما طلبه ها تخصصاً خارج است و شامل حالِ آن دو گروه نمی شود؛ یکی کسانیکه با اعمال و رفتارشان در مقابل دین می ایستند و اوامر الهی و نواهی الهی را زیر پا می نهند! اینها اشکشان برای امام حسین (ع) شامل روایات مورد بحث نیست و نمی تواند برایشان سودمند باشد! اگر اشک کوفیان در دیدن حضرت سجاد (ع) و حضرت زینب (س) سودمند بوده ، اشک اینها هم سودی دارد که قطعا ندارد. گروه دومی که از تمام روایات اجر و ثواب و معنویت در باب گریه امام حسین (ع) خارج هستند ؛ کسانی هستند که حق الناسی به گردن دارند و گمان کنند با اشکی که بریزند حق الناس آنان صاف می شود ! حاشا و کلاّ! امام خمینی در پاسخ این سوال ، حال که مسئله در روز غدیر به جشن گرفتن خلاصه نمیشود، پس مسئله مهم کجای غدیر است؟ اینگونه پاسخ داده: “مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد. و آن عدل است. اینکه این قدر صدای غدیر بلند شده است و این قدر برای غدیر ارج قائل شده اند – و ارج هم دارد – برای این است که همه انحرافات از بین می رود.” در حالیکه حقه بازان بازار قدرت و ثروت از دین سوء استفاده کرده و دروغ هایی را به دین نسبت میدهند ، ولی به بیان زیبای امام هادی (ع) ؛ عقل جامعه به حدی بالا رفته که تمام این سوء استفاده های از دین را ارزیابی کرده و کاملا مورد فهم قرار میدهد . امام خمینی (ره) فرمود: آن قدر که بشر از قلم های صحیح نفع برده است، از چیز دیگر نبرده است.. بله محبت به اهل بیت یک فضیلت است همانطوریکه در حدیث امام هشتم آمده، و اصلا ؛ خود محبت به اهل بیت صِرف یک راه برای رسیدن نیست، بلکه موضوعیت دارد باعث قرب انسان می شود اما نباید از دو نکته غفلت ورزید که … نقطه آغاز در اخلاق سیاسی ، اخلاق مداری حاکمان و مسئولان یک نظام سیاسی استو مهم ترین مانع ظهور شجاعت؛ زخم زبان است که در رابطه حضرت امیر (ع) ذره ای تأثیرگذار نبود. “خرابیِ معیشت مردم” آنچنان مهم است که امام حسن (ع) از آن به عنوان “دشمن جفاکار” نام میبرد و این خود درس بزرگی است که اگر اسلام و جامعه مسلمین دشمن بیرونی بنام استکبار دارد ، بهمان گونه ؛ دشمن درونی بنام “تنگنای معیشت” دارد که اگر دیر بجنبند و مشکلات اقتصادی و معیشت را توجیه کنند ، دشمن را در خانه خود خواهند دید و روا نیست مدعیان مبارزه یک دشمن را ببینند و دشمن جفاکار دیگر را نبینند! نیروی کاریزماتیک که باعث محبوبیت و مقبولیت یک شخصیتِ خاص در افکار عمومی است ؛ یک واقعیت غیرقابل انکار است . و اینکه امام خمینی یک شخص کاریزما بود ، اینهم غیر قابل انکار است . شهیدان؛ خردمندانی هستند که به فساد حساسیت جدی نشان می دهند. روشن است که برخی از زیارت نامه ها از امام معصوم صادرشده مانند زیارت جامعه و زیارت امین الله. ولی اکثر آن ها به انشاء علماء بزرگ است؛ مانند زیاتنامه حضرت فاطمه زهرا (س) که شیخ صدوق در کتاب الفقیه ، تصریح می کند؛ چون برای سیده نساء العالمین (س) زیارت نامه ای نیافتم، این متن را به عنوان زیارت نامه می نویسم. آیا هنوز در روز عرفه ، وقت آن نرسیده در کنار این همه ترغیب به تشکیل و شرکت در مراسم دعای عرفه ، و تبلیغ زیارت حضرت اباعبدالله (ع) ، به آن نکات مهم سخنان پیامبر در همین روز عرفه توجه نماییم ؟! در موضوعات و مسائل “حیاتی جامعه” که کارشناسان باید نظر دهند، نظرات آقایان خطباء مورد سنجش، و سپس شکل “دستور و تهدید” به خود میگیرد؟! آن هم در شرائطی که طبق اطلاع؛ امروز در برخی مراکز درمانی ؛ بیمارستان های صحرایی تعبیه شده و کارشناسان نسبت به مرداد و شهریور اعلام خطر جدی کرده اند! کرامت در زندگی ائمه (ع) بوده همانطوریکه “معجزه” در زندگی انبیاء بوده ، اما بصورت انگشت شمار و در مواقع ضروری و آن هم به گونه ای که موجبات انحراف اعتقادی در پیروان شان و یا سوء استفاده دشمنان نشود. با بررسی روایات صادر از حضرت جوادالائمه (ع) میتوان بعد از تشخیص مشکلِ روزِ جامعه خود و جوامع شیعه و جهان اسلام، از راهکار امام جواد(ع) کمال استفاده را برد. سه مشکل گریبان گیرِ جامعه ما است که میتوان با الهام از مکتب و مدرسه امام جواد(ع) به حل آن همت گماشت. امام راحل فرمود: این را من کراراً گفته ام که مرحوم آقای بهشتی در این مملکت مظلوم زیست. آنچه که من راجع به ایشان متأثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود. با نگاه اجمالی به تفکر ایشان که در آثار علمی شان متبلور است و نیز شکل مدیریتی ایشان در زمان نهضت و بعد از پیروزی، می یابیم که آن عزیز دوران به کلی از این مقوله بدور است. در حالیکه او می توانست با ذکر نام حضرت حجت(عج) و ذکر علائم ظهور و ذکر زمان احتمالی ظهور و یا خبر ملاقات افرادی با حضرت، تنور نهضت و بازار انقلاب را داغ تر کند! و البته اگر چنان می کرد، دیگر امام خمینی نبود. در “میان موجودات هستی” زنی دیگر با “اوصاف قدسیه” بسیار جامع تر و والاتر ؛ سرورِ همه زنان و همه مردان در همه زمان ها تا قیام قیامت است، و او نیست مگر “صدیقه شهیده، حوراء انسیه، فاطمةالزهراء” (س). ادعا و باور ما بر این است؛ چنین شخصیت مقدسه ای با این عناوین عرشیه حتما؛ “حجت بالغه الهیه” در تمام اعصار میباشد. استاد شهید مرتضی مطهری(ره) می گوید: شهدا شمع محفل بشریت اند؛ سوختند و محفل بشریت را روشن کردند. این سخن نه تنها می تواند ناظر به بخش های معنوی و بهره مندی از خون شهید باشد، بلکه می تواند خون شهید زمینه ای باشد تا ما را به برخی کمی ها و کاستی متوجه کند و خیلی زودتر از آنکه خسارت های بزرگی گریبان گیرمان شود، در پی رفع و رجوع آن باشیم. اجازه دهید در پایان به این نکته مهم اشارت کنیم که روزه را کم و بی اهمیت تصور نکنیم که چیزی معادل این واجب الهی نیست. چون معنویت ساخته شده ذهن من و شما ممکن است در الهیات جای گیرد و حتی بخشی از آثار معنویت واقعی مانند آرامش و یا لذت را داشته باشد، اما این سنخ معنویت ، نه پشتوانه معرفتی دارد و نه می تواند ایجاد ارتباط همه جانبه فطری و اُخروی برای ما برقرار کند. پس معیار؛ آموزه های اصیل دین است. چند همسری از نگاه شهید استادمطهری بدنام کردن اسلام و از نگاه آیت الله جوادی آملی برهم زدن اساس دین است. همیشه منتظر ساعت 4 عصر بودم تا روانه مسجد سلماسی (همانجا که محل تدریس امام راحل بود) شده و ملاقات استاد عزیزم را باز یابم… استاد مدقق و محقق ما آیت الله شبیری زنجانی ، که اتفاقا از منتقدین بحقِ در مورد افزایش ایام عزاداری هستند ، در مورد اقامه عزا در هفتم صفر بر این باورند که ؛ “عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط (ع) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است و باید محفوظ بماند” . علامه طباطبائی، همانطوریکه آرامش را، “روح الهی” می داند، در مقابل ش، “اضطراب وتنش”درجامعه را از القائات شیطانی و در راستای اهداف جنود او می داند. (آل عمران/175 – ر.ک: تفسیر المیزان 291/2و221/3 ) در این برخورد شدید با مفسدان اقتصادی، باید کاملا بدون تبعیض و تفاوت بوده باشد و وابستگی های قومی و جناحی آنان اصلا مورد لحاظ قرار نگیرد، امام(ع) در این راستا با کسی تعارف ندارد و باقاطعیت می گوید اگر حسن وحسین هم (معاذالله) آلوده به چنین فسادی شوند با آنان هم اینچنین خواهم بود. بنا و ساختمان و ساختن مسجد درکنار قبور انبیاء و اولیاء نه تنها، کوچکترین مانع شرعی ندارد بلکه دارای محسّنات دینی و اخلاقی و تربیتی و حتی تاثیرات ژرف اجتماعی نیز، می باشد. امروز برخلاف گذشته؛ فسادمالی در نزد افکارعمومی، نمی تواند با پوشش شرع و یا عرف و یا قانون صورت “حق به جانب” به خود گیرد. چقدر عزیزند؛ روحانیونی که قرآن آنان را می ستاید که، دل در گرو زرق و برق دنیا نداشته و به برکت وجودشان، جامعه به ارزش ها رهسپار می شود؛ “وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا یُلَقَّاها إِلَّا الصَّابِرُونَ.(قصص/80) از این آیه واضح تر بیان نورانی امام صادق(ع) است که نه تنها کسانی که قدرت طلب اند ملعونند، بلکه آنانکه با خود، حدیث نفس و خودگوئی برای به قدرت رسیدن دارند نیز، ملعونند ! برخورد با این مجسمه های دروغین به تمام معنا “معنویت” کار هر کس نبود، ایشان در نهج البلاغه فرمودند: “احدی غیر از من نمی توانست چنین فتنه ای را قلع و قمع کند”. پشت پانزدن به “حرام های خدا” ،نه تنها درعاقبت، سعادت را از آدمی سلب می کند، بلکه از همان لحظه که تخریب و تعدّی ازانسان نسبت به حدود و مرزهای تعریف شده دین آغاز شود؛حال خوش و سلامت و امنیت روح و روان انسان را سلب کرده و آراستگی شخصیت آدمی را آلوده می کند و سرآغاز سختی خواهد شد. رجبی شویم تا صدایمان کنند؛ آنانکه دوست دارند در قیامت مورد خطاب لذت بخش این الرجبیون قرار گیرند؛ در ماه رجب که بهار معامله با خداست همه وقت خود را برای این تجارت معنوی قرار می دهند. دیدید که بعد از ناطق نوری و هاشمی و.. با آقاصادق لاریجانی چه کرد و امروز بدتر از آن را، با چهره حاج قاسم سلیمانی شروع کرده است. با صرف نظر از همه کارشناسی های اخلاقی و روانشناسی، فقط “آمار” و “اعترافات” آنان که ذبح شده این فرایند نامبارک بوده اند، بهترین دلیل بر این که روابط نامشروع و ناصحیح در میان هیچ ملتی با هر آیینی، باعث رفع نیازهای جنسی و عاطفی و شخصیتی، نشده که نشده، و همه ی ادعاهای متمرکز بر رفع نیاز؛ حبابی بوده که با یک سوزن کوچک” دلبری از طرف دوست جدید” نابود شده. زنان بی شرم، جز در لحظاتی زودگذر برای مردان جذاب نیستند. مردان جوان به دنبال چشمان پر از حیا می باشند و بدون آنکه بدانند حس می کنند … “فدک” فقط یک مزرعه کشاورزی نبود، “فدک” یک نماد حقانیت و سندی مستحکم بر ظلم و جنایت است، پهنه ی “فدک” به پهنای همه جهان اسلام است که امروز در دست بیگانه قرار گرفته و از آن همه ثروتش که می بایست در راستای “توحید” و “پرورش انسانیت” در همه ابعاد مادی و معنوی هزینه شود، متاسفانه به کام خودکامگان ریخته می شود!! پوزش طلبی در راستای عدم موفقیت در تربیت و معرفت و اخلاق فرزندان این جامعه، در صورتی که ما بداخلاقی و بی معرفتی و گذر از معیارها و شاخصه های شخصیتی را ببینیم، ضروری است و این اولا و بالذات به عهده “روحانیت” است. و اگر امام(ع) چنین نمی کرد عده ای چه بسا با سوء استفاده از الگوی حاکمیتی امام علی(ع) ، ادعای “درست پنداری” میکردند و دهان ها را به بهانه حاکمیت دینی، بر هر نقد و انتقادی می بستند … امروز؛ املاک نجومی و حقوق های بی حساب و کتاب تا ردیف بودجه برخی از مراکز غیر ضروری و بی فائده یا کم فائده، اگر مداوا نشود، به قول استاد جوادی آملی ؛ “سیلی” دارد! اگر به فرض محال؛ همه دین و دیانت در گزینه سیاسی بنام “اصولگرایی” هم جمع بود، باز هم می شد کسی بگوید: برو برای حفظ اصولگرایی که خودِخودِ دین است، زنای محصنه کن ؟؟ باور بفرمایید “فقه ابوحنیفه” هم که در مسائل مربوط به “عفت” ، فروعات عجیب و غریبی دارد، گمان ندارم به چنین سخنی، چشمش گریان و لبش خندان نگردد! بفرمایش حضرت رسول اعظم(ص): حُبُّ الدنیا رَأسُ کلّ خطیئةٍ ، این قماش دینداران؛ دوست داشتن دنیایشان ریشه ی همه ی خطاهایشان می شود! روایت نقل شده اگر مجعول نباشد به تعبیر علامه مجلسی ” مختلف فیه ” است یعنی صحت آن مورد اختلاف علماء دین می باشد. واقعا اگر سخن روی پیوند اجباری ایرانی و اسلام بخواهد برود جادارد که بگوییم این شما هستید که بر آیین مسیحیت اجبار شده اید؛ استاد مطهری می نویسد: “اگر اسلام برای ایرانی بیگانه است مسیحیت برای اروپایی و آمریکایی بیگانه تر است”! ما سالروز ولادت با سعادت حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را با یک سابقه طولانی که نشان از اهمیت چنین روزی است ، تعطیل نموده و به شادی و برپایی و شرکت در مراسم نیمه شعبان می پردازیم و باید هم بر این سنت نیکو توجه کامل مبذول داریم . این مضمون در بیان امام صادق(ع)آمده که “بنی امیه از تعلیم توحید ممانعت نداشتند ولی از بیان و تبیین عوامل و چگونگی انحراف و پیوستن به باطل جلوگیری می کردند”! (کافی/541 ) او کسی است که در کوفه وقتی یک اشارت نمود، مردمان کوفه در خاموشی رفتند و معترف بودند آن لحظه علی(ع) را دیدیم که ظهور کرده! افراد ذی ربط چه بخواهند و چه نخواهند باید درمورد جوان؛ درحوزه کتاب و یا فیلم و تئاتر و هنر و یا حوزه تفریح و شادی و ورزش، و یا حوزه درس و مدرسه و دانشگاه و یا حوزه اشتغال و مسکن و ازدواج، حداقل های “لازم” را آماده کنند و دوستانه و بدون منت در اختیار نسل جوان قرار دهند. روایات هم نتیجه اش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر کارهای نیک دینی ویا عرفی است، امّا اینکه قطعه ای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست. (المیزان جلد19ذیل آیه10قمر) درحیطه مسئولیت و ایفاء نقش خود، همه چیز را در مادیت دیدن و رها کردن جامعه نسبت به ارزش ها؛راه و رسم امویان است! این موقعیت را حضرت سجاد(ع) به جامعه ای توصیف می کند که مورد حمله شیر و گرگ از یک سوی، و روباه و سگ از سوی دیگر، و نیز خوک از زاویه دیگر، قرار گرفته است. (خصال/339) مرز بین “انقلابی با تندروی” اینقدر باریک است که به مجرد کوچکترین سهو یا عمدی، یک “فردانقلابی” می تواند تغییر و تفاوت در تعریف پیدا کند. آن مرز باریک همان رعایت همه ضوابط حقوقی و معیارهای اخلاقی است . اما واقعا چه عاملی باعث می شود که یک انسانی که می تواند در اوج “عزت نفس” دارای زندگی شرافتمندانه ای باشد، می رود و با انواع خود شیرینی و یا خوش رقصی در کاملترین مظهر تزویر و تظاهر در آمده و همه چیز خود را در تملیک یا اجاره دیگری قرار می دهد؟! پس نقطه عطف و راز و رمزی که در پایان سفر حج قرار دارد، عبارت از حضور در محضر امام زمان(ع) و آن نقطه پایانی حج یک مومنی است که حج جسمانی خود را به حج روحانی متعالی نموده. واقعیت این است که بر اساس آموزه های حوزه معرفتی؛ هیچ یک از دو جناح سیاسی از بالاترین سیاستمداران شان تا پایین ترین هوادارانشان، به تمامه به این دو اتهامات آلوده نیستند، گرچه نزدیک بودن برخی از هر دو سلیقه را به این آلودگی ها در باور و یا رفتار منکر نمی شویم. فحاشی به مسوولین و نیز برخی از بزرگان حوزه را توسط بعضی مداح نماها ، در مجالس حضرت اباعبدالله (ع) شنیده بودیم! اما از طریق شعر هجو کردن شخصیت های دینی، اجتماعی و سیاسی را به صورت مستقیم ندیده بودیم! …

جنگ تحمیلی و در شرایطی که شهر دارخوین خالی از سکنه می شود، بی بی لوعه در دارخوین ماند و همراه با پسرانش ضمن شکل دهی نیروهای مقاومت مردمی، خدماتی مانند را شستن لباس های رزمندگان و پخت نان و غذا به رزمندگان ارائه می داد. بسیاری از رزمندگان آن سال ها که در این منطقه عملیاتی خدمت می کردند، بی بی را به خوبی می شناسند و حتی به واسطه فعالیت هایش به او لقب مادر جبهه ها را می دهند. لوعه ناصریان که مردم …

source