اکستریم TXL یا همان اکسید TXL یکی از کراس اوور های لوکس چری است که قرار است توسط مدیران خودرو و با نشان اکستریم عرضه شود.
درباره اکستریم TXL
اکسید TXL نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و به عنوان یک نسخه پیش تولیدی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی شد. در آن زمان نشان چری روی بدنه این کراس اوور دیده می شد. اما در سال ۲۰۱۹ و در نمایشگاه شانگهای، این خودرو با نشان اختصاصی اکسید و در نسخه تولید رونمایی شد. اکسید زیرشاخه لوکس چری است و محصولات این نشان از نظر کیفیت و متریال در رده بالاتری نسبت به دیگر محصولات گروه چری قرار می گیرند. همزمان با معرفی مدل TX، اکسید TXL به عنوان نسخه بلند تر و ۷ نفره معرفی شد. این خودرو با نام اکستریم TXL به بازار ایران می آید و در ادامه بیشتر به بررسی این کراس اوور می پردازیم.
طراحی بدنه
در سال جاری میلادی برای اکسید TXL تغییراتی جزیی در نمای بیرونی و تغییرات کلی در طراحی داخلی آن اعمال شده است چراغ های جلوی اکستریم TXL خودرو طراحی کشیده ای دارند و به صورت تمام ال ای دی هستند. همانند اکثر محصولات اکسید ما بین چراغ ها یک فلاپ مشکی وجود دارد که نشان سازنده بر روی آن قرار دارد. همچنین در قسمت پایینی آن یک نوار کرومی دیده می شود. کمی پایین تر، جلو پنجره خودرو را داریم که در آن خطوط افقی به کار رفته است و در طرفین آن دو چراغ ال ای دی دیده می شود.
در نمای جانبی اکستریم TXL نیز اطراف شیشه ها کروم کاری شده و آیینه های جانبی خودرو ابعاد و طراحی مناسبی دارند. روی درب ها نیز سطح خوبی از جزئیات دیده می شود. یک خط شانه که از چراغ های جلوی خودرو شروع و در انتهای درب ها عقب محو شود. و خط دیگری نیز از انتهای درب عقب خودرو شروع و به چراغ های عقبی خودرو متصل می شود. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و یک فرورفتگی جزئی داریم. رینگ های خودرو نیز در اندازه های ۱۹ و ۲۰ اینچی قابل سفارش گذاری هستند.
اما در نمای عقب اکستریم TXL چراغ ها طراحی کشیده ای دارند و در آن ها از الگوی طراحی به هم پیوسته بهره گرفته شده است. در قسمت پایینی سپر نیز دو چراغ شب نما در طرفین آن و در قسمت پایینی آن یک نوار کرومی دیده می شود. همچنین روی یک فلاپ پلاستیکی دو خروجی اگزوز و چراغ مه شکن خودرو به چشم می خورد.
مشخصات فنی اکستریم TXL
اکستریم TXL با یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (TGDI) به بازار ایران عرضه می شود. این موتور که از سری موتور های ACTECO چری است توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور قدرت را دارد. گیربکس این خودرو نیز یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT است. لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت در اکستریم تی ایکس ال بصورت AWD عمل می کند و این یعنی با یک کراس اوور دو دیفرانسیل طرف هستیم.
برند | اکستریم |
مدل | TXL |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۲۶۱ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۷۸۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۸۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۷۳۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۸۰۰ میلی متر |
وزن | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/۵۵R19 |
شرکت عرضه کننده | مدیران خودرو |
برند نشان مادر | اکسید |
کشور سازنده | ایران – چین |
طراحی کابین و امکانات
در نمای داخلی اکستریم تی ایکس ال یک طراحی به روز دیده می شود و در نمونه های جدید این خودرو، طراحی داخلی با اکستریم RX نزدیک شده است. رودری های خودرو طراحی به روزی دارند و بر روی آن ها سطح خوبی از جزئیات را می بینیم. از متریال های مختلفی اعم از چرمی، کرومی، و مشکی پیانویی در این قسمت استفاده شده است. در مقایسه با دیگر خودروهایی که از گروه چری دیده بودیم، در داخل TXL متریال به مراتب با کیفیت تر است و ارگونومی بهتری را در تمام المان های کابین می بینیم. فرمان این خودرو نیز با سایر محصولات اکسید مشترک است، که طراحی دو شاخه و دی کات دارد، و کلید های روی آن به صورت لمسی هستند.
در داشبورد طراحی سیال اما کاملا به روز را می بینیم. روی داشبورد اکستریم TXL از متریال های چرمی و کروم براش استفاده شده تا خودرو بیشتر لوکس بنظر برسد. علاوه بر این دو صفحه نمایش ۱۲/۳ اینچی به هم متصل در قسمت بالایی داشبورد دیده می شوند که طراحی خمیده دارند و نقش سیستم مالتی مدیا و پشت آمپر این خودرو را ایفا خواهند کرد. لازم به ذکر است که پردازش های این سیستم توسط پردارنده کوالکام اسنپ دراگون ۸۱۵۵ صورت خواهد گرفت که سرعت انتقال و پروسه را بهبود بخشیده است. در قسمت میانی داشبورد خودرو نیز پنل تنظیمات سیستم تهویه خودرو قرار دارد که سه کلید دوار و چند کلید دیگر این وظیفه را انجام خواهند داد. روی کنسول میانی خودرو به جز یک پنل باز شو و زیر اینچی هیچ چیز خاص دیگری دیده نمی شود، و دسته دنده خودرو نیز روی ستون فرمان قرار دارد. صندلی های ردیف جلو نیز قابلیت تنظیمات برقی را به همراه استراحت زانویی دارند.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | تنظیمات ۶ حالته رانندگی – فرمان کمکی برقی – نور پردازی داخل کابین – سقف پانورامای برقی – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – سنسور باران – استارت دکمه ای – قابلیت روشن کردن خودرو با ریموت – درِ صندوق عقب برقی – رینگ آلومینیومی – رانندگی خودکار بین خطوط – سنسور پایش باد تایرها – نمایشگر لمسی – جلو آمپر دیجیتال – آینه حساس به نور – حافظه صندلی راننده – صندلی های برقی جلو – گرمکن و سردکن صندلی های جلو – تهویه اتوماتیک دو کاناله – پاکسازی هوای کابین – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – نور بالای اتوماتیک – رادار تابلوخوان – شارژر بی سیم تلفن همراه – دوربین ۳۶۰ درجه – اندروید اتو – اپل کارپلی – دوربین ثبت وقایع – تریم داخلی چرم – دستگیره برقی درها – سیستم صوتی حرفه ای ترمز پارک برقی – اتوهلد |
معایب و مزایا
مزایا | استفاده از فناوری های به روز در خودرو – شتاب خوب – قابلیت حرکتی مناسب – امکانات به روز |
معایب | قیمت بالا نسبت به اعتبار برند |
رقبای اکستریم TXL
از آنجا که محصولات اکستریم قرار است در رده بالاتری نسبت به خودروهای فونیکس قرار بگیرند، پس عملا می توان نتیجه گرفت این خودروها گریان ترین خودروهای مونتاژی بازار ایران خواهند بود. در نتیجه فعلا نمی توان رقیبی مونتاژی برای آن متصور بود. احتمال آن می رود رقبای اکستریم TXL خودروهایی غیر چینی و وارداتی باشند که البته یا کار کرده اند و یا در نسخه های کم آپشن یا نیمه فول عرضه می شوند. البته باید دید واردات به چه سمت و سویی می رود و برنامه های مونتاژ دیگر خودروسازان به چه صورت خواهد بود.
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
اکستریم TXL با یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (TGDI) به بازار ایران عرضه می شود. این موتور که از سری موتور های ACTECO چری است توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور قدرت را دارد. گیربکس این خودرو نیز یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT است. لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت در اکستریم تی ایکس ال بصورت AWD عمل می کند.
برخی از مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی اکستریم TXL عبارت اند از؛ ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، سنسور های پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، سیستم های کمکی و پیشرفته ADAS چری، سنسور نور و باران، گرمکن و سرد کن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو، سیستم صوتی سونی با ۲۳ بلندگو،نور پردازی داخلی، اپل کارپلی و اندروید اتو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه ای، سیستم تصفیه هوای کابین، سیستم پایش کیفیت هوای کابین، حافظه صندلی راننده و آیینه های جانبی، شارژر وایرلس، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، دستیار صوتی، دوربین ثبت وقایع، سقف پانوراما، و… از مهم ترین امکانات این خودرو هستند.
نوشته اکستریم TXL ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source
source