بررسی سایپا کوییک GX دنده ای

آبان 1402: موتور جدید M15i  سایپا به منظور کاهش سطح آلایندگی محصولات، ارتقا به یورو ۵ و قابلیت ارتقا به یورو ۶ و افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X200  در مگاموتور ساخته شده است. تغییرات و اصلاحات انجام شده در این موتور شامل موارد زیر است:

  • طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود
  • قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن
  • افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون های جدید
  • استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت
  • استفاده از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی
  •  بهبود زاویه پاشش انژکتورها
  • بهره گیری از طرح منیفولد دود استیل به جای طرح چدنی  M15فعلی

طبق اعلام سایپا، موتورM15i  در حال حاضر با انجام موفقیت آمیز تمامی آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییکGX، سایناGX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمون های سطح خودرو، آماده تجاری سازی و ارائه به مشتری است.

موتور  M15iبا تولید گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار دارای برتری حدود ۷ درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودروی مشابه مجهز به موتورM15  فعلی، دارای جایگاه مناسبی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا است. محصولات گروه سایپا با موتور ارتقا یافته به زودی در طرح های فروش گروه خودروسازی سایپا جهت عرضه به مشتریان قرار خواهد گرفت.

source