یک مطالعه جدید نشان میدهد که مردان نسبت به زنان اشتیاق کمتری برای گفتن اطلاعات منفی دارند. در مورد اخبار مثبت هر دو جنسیت به یک میزان رغبت دارند اطلاعات خود را بازگو کنند. احتمالاً مردان بیشتر از زنان نگران این هستند که در چشم دیگران چگونه بهنظر میرسند و نمیخواهند گفتن مطالب منفی جلوه اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
براساس مقاله منتشرشده در مجله Experimental Social Psychology، زنان بیشتر خبر و مطالب منفی را منتقل میکنند و مردان اشتیاق کمتری برای این امر نشان میدهند. علت این موضوع احتمالاً این است که نگرانی مردان در مورد اینکه دیگران چگونه آنها را میبینند بیشتر از زنان است. مردان بیشتر میخواهند با بازگوکردن اطلاعات مثبت، تأثیر خوبی بر روند خودسازی و جلوه اجتماعیشان بگذارند.
نتایج سه آزمایش روی بیش از 1000 نفر
با توجه به اینکه در دنیای امروزی مردم بهراحتی اطلاعات را روی پلتفرمهای مختلف بهصورت روزانه میفرستند، مطالعه جدید بینشهایی را در مورد نحوه بهاشتراکگذاری اطلاعات توسط ما و همچنین پیامدهای بهاشتراکگذاری این اطلاعات در عصر دیجیتال ارائه میدهد.
برای بررسی تفاوتهای جنسیتی در بهاشتراکگذاری انواع مختلف اطلاعات، محققان سه آزمایش متفاوت را روی بیش از 1000 نفر انجام دادند. در آزمایش اول، افراد باید زمانهایی را که احساس میکردند تشنه افشای اطلاعات خود به دیگران هستند، اعلام کنند؛ سپس باید میگفتند که آیا واقعاً این اطلاعات را به اشتراک گذاشتهاند یا خیر. دو آزمایش دیگر بیشتر برای دریافت میزان کمیت و توزیع این آمار بین زنان و مردان انجام شد.
براساس نتایج و دادههای آماری این آزمایشها، اگر اطلاعات مثبت (مثلاً در مورد ارتقا) باشد مردان و زنان تمایل مشابهی نشان میدهند، اما در مواقعی که اطلاعات منفی باشد (مثلاً عدم موفقیت در دریافت ترفیع) مردان تمایل کمتری به بازگوکردن آن خبر دارند.
این مطالعه همچنین نشان داد که زنان نسبت به مردان از سطح افشای خود رضایت بیشتری دارند، درحالیکه اکثر شرکتکنندگان مرد بیشتر به پنهانکردن افکار و احساسات خود مایل بودند، حتی زمانی که شاید بهتر بود آنها را با دیگران در میان بگذارند.
در میان گذاشتن اطلاعات در عصر دیجیتال بهطور فزایندهای رایج و دائمی است. ظهور رسانههای اجتماعی و کانالهای ارتباطی دیجیتال سطوح بیسابقهای از بهاشتراکگذاری اطلاعات را در دسترس قرار داده که احتمالاً پیامدهای اجتماعی و روانی در پی داشته باشد.
source