بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از ۶۰ درصد از آموزشهای مهارتی ارائه شده در سال گذشته در بخش خصوصی و ۴۰ درصد در بخش دولتی بوده است. کارشناسان بر این باورند که سرمایهگذاری در آموزشهای مهارتی نه تنها ضروری است، بلکه به عنوان عاملی کلیدی در توسعه جوامع محسوب میشود.
به گزارش ایسنا، مهارتهای فنی و حرفهای از جمله عوامل مهم در رشد و توسعه اقتصادی هستند که نقش بسزایی در تأمین نیروی انسانی ماهر و کارآمد ایفا میکنند. آموزشهای فنی و حرفهای به بهرهبرداری مناسب از منابع انسانی کمک کرده و توانایی لازم برای ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را فراهم میآورند.
کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اصلی بیکاری در جامعه، کمبود مهارتهای مورد نیاز بازار کار در میان فارغالتحصیلان و جویندگان کار است. ارائه آموزشهای مهارتی متناسب با نیازهای بازار و رشتههای دانشگاهی میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی برای این افراد کمک کند.
همسو کردن آموزشهای نظری و عملی این امکان را برای افراد فراهم میکند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار، شانس بیشتری برای فعالیتهای اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشند. در حال حاضر، آموزش نیروی انسانی به عنوان نوعی سرمایهگذاری و عامل کلیدی در توسعه جوامع شناخته میشود که در صورت برنامهریزی صحیح، مزایای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی به همراه خواهد داشت.
توجه به دورههای کارآموزی و مهارتآموزی نه تنها به ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی کمک میکند، بلکه در حل مشکل بیکاری و افزایش بهرهوری در بنگاههای اقتصادی نیز مؤثر است.
مهرداد عظیمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، سرمایهگذاری در مهارتهای فنی و حرفهای را از مؤلفههای اصلی توسعه سرمایههای انسانی دانسته و بیان میکند که بیتوجهی به این آموزشها در برخی جوامع باعث شده تا افراد بیشتر به سمت دانشگاهها گرایش پیدا کنند و در نهایت این امر منجر به افزایش بیکاری نیروی کار شود.
وی همچنین تأکید میکند که جوامع باید آموزش فنی و حرفهای را با هدف یافتن راهحلهای پایدار برای ایجاد اعتماد به نفس در افراد ترویج کنند.
در کشورهای توسعهیافته، نظام آموزشی به عنوان راهی برای ورود به بازار کار عمل میکند، اما در ایران به دلیل تب مدرکگرایی، آموزش و پرورش بیشتر به عنوان راهی برای ورود به دانشگاه و کسب مدرک دیده میشود. این موضوع باعث افزایش تعداد فارغالتحصیلان بدون مهارت و بیکار در جامعه شده است.
مجتبی نوروزی، معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور، اعلام کرده است که در این سازمان علاوه بر آموزش مهارتها برای اشتغالپذیری کارجویان، به ارتقای مهارتهای شاغلین نیز توجه میشود. وی اشاره میکند که سال گذشته ۴۰ درصد از آموزشهای ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفهای در بخش دولتی و بیش از ۶۰ درصد در بخش خصوصی بوده است که شامل مهارتآموزی جوانان، مراکز جوار بین کارگاهی، مراکز آموزش فنی و حرفهای آزاد و آموزش در محیطهای واقعی کار میشود.
نوروزی همچنین بر ضرورت آموزشهای مهارتی در مراکز آموزشی و محیطهای کار تأکید کرده و از امضای تفاهمنامههایی با کارفرمایان در حوزههای مختلف برای ارتقای مهارتهای شاغلین خبر داده است. وی امیدوار است که قانونگذار ضمانت اجرایی این تفاهمنامهها را نیز ابلاغ کند تا بر اساس نیازهای هر استان و بازار کار، مشکل بیکاری برطرف شود.
بر اساس گزارشها، عملکرد آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای در مقایسه با سال گذشته با تنوع بخشی به آموزشهای مهارتی و مشارکت بخش خصوصی، رشد ۴۵ درصدی داشته است. همچنین در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲، آموزشگاههای آزاد فعال سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در ۵۹ گروه آموزشی موفق به اجرای ۲۳۳۷ استاندارد آموزشی شدهاند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.
سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی ارائه آموزشهای مهارتی غیررسمی دولتی و خصوصی، با داشتن ۶۵۸ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی، بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی، ۲۱ هزار آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد فعال و ۵۰۰۰ مربی فنی و حرفهای، در قالب ۱۱ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی، به شاغلین بنگاههای اقتصادی و کارجویان در حوزههای کشاورزی، خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر آموزش ارائه میکند.