نسل فعلی کشندهها و کامیونهای MAN TGX با تنوع بالایی از اتاق و پیشرانه عرضه میشوند تا هر خریداری بتواند محصول مطابق نیاز خود را پیدا کند. در واقع همانطور که گفته شد، سری TGX بالاترین سری محصولات مان است که قبلا با پیشرانههای 8 سیلندر خورجینی نیز عرضه میشد. اما با نسل جدید این خودرو که از سال 2020 معرفی شد، پیشرانههای 8 سیلندر کنار گذاشته شدند و حتی موتورهای حجم بالا نیز به صورت شش سیلندر خطی تولید میشوند. قویترین پیشرانهای که برای این کشنده در حال حاضر در دسترس است، با 15.2 لیتر حجم، با قدرتهای 540 اسب بخار، 580 و 640 اسبی عرضه میشود. ضعیفترین پیشرانه نیز از نوع 9 لیتری است که خروجی آن برابر با 330 اسب بخار، 360 و 400 اسب است که مناسب برای مسیرهای کوتاه است. اما پیشرانه متناسب با بازار کشورمان که از نظر قدرت، هم رده با دیگر رقبا باشد، موتور 12.4 لیتری مان است که در قدرت 440 اسب بخاری، 480 و 520 اسب عرضه میشود و هر چند هر سه قدرت تولیدی میتواند در کشورمان موفق باشد اما با توجه به علاقه خریداران به کامیونهای کلاس 500 اسب بخاری، انتظار میرود که تمرکز وارد کننده نیز روی دو موتور 480 و 520 اسبی باشد. طبق سنت چندین ساله بازار کشندههای کشورمان، پیشبینی میشود که فقط تیپ محوری 2×4 دو محور به صورت گسترده وارد شود. البته بسیاری از وارد کنندگان و شرکتهای تجاری ساز، همیشه نیم نگاهی نیز به بازار کشندههای سه محور 4×6، با توجه به نیاز کاربریهای معدنی و کمپرسی نیز داشتهاند و بعید نیست که TGXو TGS در آینده با این آرایش محوری نیز در بازار کشورمان حاضر شوند.
گیربکس این کشنده ها نیز از سری tipmatic مان بوده که از نوع نیمه اتوماتیک است و راننده نیز میتواند طبق نیاز خود، در تعویض دنده شرکت داشته باشد. این گیربکسها دارای برنامههای مختلفی برای هماهنگی بیشتر با نوع و کاربری خودرو و مسیر پیش رو است و حتی میتواند در صورت تشخیص، تا سه دنده را نیز در یک مرحله تعویض کند که باعث کاهش استهلاک گیربکس میشود.
مان TGX با سه اتاق عرضه میشود که تفاوت آنها در ارتفاع کف تا سقف کابین است و در دیگر موارد مثل طول، عرض و ارتفاع پالانی موتور و…. تفاوتی در آنها دیده نمیشود. طول و عرض خارجی این کابین برابر با 2280 و 2440 میلیمتر بوده و ارتفاع تونل موتور در کف اتاق نیز برابر با 120 میلیمتر است. اما در مدل GX که بلندترین ارتفاع اتاق را دارد، فاصله کف تا سقف برابر با 2070 میلیمتر است که در اتاق GM برابر با 1860 بوده و این ارتفاع در اتاق GN به 1580 میلیمتر میرسد که در این اتاق که در کشورمان به سقف کوتاه معروف است، در پیشانی اتاق و بالای شیشه جلو، محفظه ای برای قرار دادن لوازم و وسایل وجود ندارد و با توجه به ساختار آفرودی نمای جلو آن، مناسب کار در مسیرهای کوتاه و یا درون معادن است. احتمالا بازهم با توجه به علاقهمندی خریداران کشورمان به کشندههای سقف بلند، از اتاق GX و GM به شکل گسترده وارد شود. سیستم تعلیق در همه این کشندهها از نوع پنوماتیک در محور عقب با چهار بالن است و در محور جلو نیز، از فنرهای پارابولیک با کمک فنر استفاده شده است که در مجموع، نرمی خاص محصولات MAN را مثل همیشه خواهد داشت.
برای این نسل از محصولات مان نیز به سبک کشندههایی مثل مرسدس بنز آکتروس و داف XF، میتوان دوربینهای جانبی را به جای آینههای قدیمی و رایج سفارش داد که البته این سیستم ظاهرا در استانداردهای کشورمان هنوز به صورت رسمی تایید و پذیرفته نشده است.
مان همیشه یکی از بهترین تجاری سازان دنیا بوده که در مناطقی مثل اروپا و منطقه آمریکای لاتین، فروش بالایی دارد. در بین رانندگان ایرانی نیز، محصولات MAN به مهندسی بالا و کیفیت سواری مشهور هستند که البته مشکلات چند دهه اخیر، اجازه شناخت بهتر ساختههای این خودروساز آلمانی را نداده است. در بین تمام محصولات اروپایی، هیچ کامیونی مثل سری TG مان که با مدل TGA متولد شد، الگو و الهام بخش کامیونسازان چینی نبوده است و هنوز هم طراحی این خودرو، در تجاری سازان چینی مورد استفاده قرار میگیرد. انتظار میسرود که با ورود پر تعداد محصولات این خودروساز به بازار کشورمان و از طرفی، آسودگی خاطر خریداران در مورد خدمات پس از فروش و تامین قطعات، رقابت سنگینی بین محصولات MAN و دیگر برندهای اروپایی شاهد باشیم.
source