تایرهای اتومبیل یکی از پر سر و صداترین قسمتهای خودرو هستند که ارتعاشات صوتی مختلفی را تولید میکنند.
مجله ماشین – نویسنده: مرتضی قانع / بسیاری از صداهای تولید شده توسط تایرها در محدوده صوتی گوش انسان نیستند و به همین دلیل آنها را نخواهید شنید، با این حال تایرها ممکن است صداهای آرام یا گوشخراشی تولید کنند که در محدوده شنوایی انسان است و از یک مشکل در قسمت جلوبندی خبر میدهد.
بسیاری از صداهای ایجاد شده توسط تایرها حین حرکت، مربوط به اشکالات یاتاقانها یا بلبرینگها در چرخهای جلو و عقب هستند.
با این وجود ممکن است این صدا دلایل دیگری نیز داشته باشد. اکثر رانندگان نسبت به صدای تایرها بیتوجه هستند در صورتیکه نادیده گرفتن صدای لاستیک ها معمولاً به ایجاد خسارات بزرگ و گاهی جبرانناپذیر منتهی میشود.
ساییدگی زودرس قطعات، خوردگی یا وارد شدن ضربه به هر کدام از قطعات جلوبندی میتواند دلیلی برای ایجاد صدای تایر باشد که لازم است در کوتاهترین زمان نسبت به کشف و برطرف کردن مشکل اقدام کنید.
در ادامه نگاهی به علل مرسوم سر و صدای تایرها هنگام حرکت خواهیم داشت و با دلایل معمول ایجاد مشکل در چرخها آشنا خواهیم شد، دلایلی که همچون نوک کوه یخ از آب بیرون آمدهاند و از یک حادثه قریبالوقوع خبر میدهند.
خرابی بلبرینگ چرخ، دلیل اصلی ایجاد صدای تایر
یاتاقان چرخ یا بلبرینگ چرخ یکی از قطعات مصرفی جلوبندی خودرو است که به عنوان مقصر اصلی ایجاد سر و صدای تایرها شناخته میشود.
بلبرینگ چرخها قطعاتی هرزگرد هستند که در چند جهت حرکت میکنند، از این رو در فواصل زمانی معینی باید نسبت به تعویض آنها اقدام کرد.
گاهی اوقات نیز صفحات مختلف بلبرینگ در جای خود تثبیت میشوند و این مسئله باعث میشود تا یاتاقانها به صورت کامل تخریب شوند.
اتمام گریس بلبرینگها موجب میشود که سطوح مختلف آنها روی یکدیگر ساییده شوند و صدایی همانند جیر جیر یا وز وز ایجاد کنند.
بنابراین اگر هنگام چرخاندن فرمان به اطراف حس میکنید که صدای سایش دو سطح فلزی از چرخها شنیده میشود، باید در کوتاهترین زمان نسبت به تعمیر بلبرینگها و گریسکاری مجدد آنها اقدام کنید.
در غیر این صورت بلبرینگها دچار خوردگی و شکستگی میشوند و میبایست نسبت به تعویض آنها اقدام کرد، علاوه برآن بلبرینگهای چرخ خشک برای حرکت خودرو خطرآفرین خواهند بود.
از آنجایی که اکثر خودروهای موجود در بازار دیفرانسیل جلو هستند و فرمانپذیری نیز از طریق محور جلو صورت میگیرد، میزان خرابی بلبرینگهای چرخ جلو بسیار بیشتر از چرخ عقب خواهد بود.
در ادامه نگاهی به دلایل مرسوم ایجاد مشکل در بلبرینگها خواهیم داشت تا علت اصلی ایجاد سر و صدای تایر خودروی شما مشخص شود.
به همین دلیل اگر احساس میکنید یکی از موارد پیش رو برای اتومبیل شما رخ داده است، منتظر شنیدن سر و صدای آزاردهنده چرخها در آینده نزدیک باشید!
دلیل اول، کمبود گریس یا روانکار
یاتاقان یا بلبرینگ چرخ یک قطعه هرزگرد است که در جهات مختلف حرکت میکند.
افرادی که آشنایی اندکی با اصول مکانیک یا خودرو داشته باشند، میدانند که هر قطعه هرزگردی برای چرخش به روانکار یا گریس نیاز دارد تا از اصطکاک و سایش آن جلوگیری به عمل آید.
چرب کردن و گریسکاری دائمی بلبرینگ چرخها علاوه بر حرکت راحت و بدون دردسر، مزیت کاهش دما را نیز برای آنها به همراه دارد.
گریس و سایر روغنهای مورد استفاده در خودرو تنها برای روانکاری استفاده نمیشوند، بلکه به عنوان مایع خنک کننده نیز ایفای نقش میکنند و مانع از افزایش حرارت قطعات متحرک میشوند.
بنابراین گریسکاری بلبرینگها میتواند نقش مهمی در افزایش طول عمر این قطعات ایفا کند، چرا که به طور همزمان حرکت آسان آنها را در دمایی مناسب تضمین میکند.
یاتاقانها یا بلبرینگ چرخها در خودروهای مدرن، کاملا مهر و موم شدهاند و معمولاً امکان باز کردن و تعمیر آنها وجود ندارد.
به همین دلیل تنها راه اطلاع از میزان سلامتی آنها، چک کردن بلبرینگها توسط یک تعمیرکار ماهر است.
ایجاد صدا از سوی بلبرینگ چرخها یک اعلان به راننده است که فرا رسیدن زمان تعویض آنها را یادآور میشود.
تشخیص اینکه آیا گریس بلبرینگها تمام شده است یا نه، از طریق بررسی ظاهری آنها امکانپذیر است.
بنابراین با چک کردن دائمی اتومبیل خود، میتوانید پیش از وقوع مشکل در چرخها نسبت به تعویض بلبرینگها اقدام کنید.
دلیل دوم، نفوذ آب نمک
نمک مادهای مضر برای قطعات فلزی است و هنگامی که با رطوبت ترکیب شود، میزان ضرر آن چند برابر خواهد شد.
مشکل خوردگی بلبرینگها توسط آب نمک در مناطق نزدیک دریا بیشتر رخ میدهد، از این رو اگر ساکن شهرهای ساحلی هستید باید همواره خودرو را خشک نگه دارید.
ورود آب نمک به محفظه بلبرینگها سبب میشود تا گریس چرخها خشک شود و سایر قطعات فلزی نیز دچار خوردگی شوند.
بسیاری از رانندگان تجربه مشترکی از ورود با خودرو به دریا و سپس شنیدن صداهای عجیب از چرخهای اتومبیل دارند.
علت این مسئله رسوخ سریع آب نمک به چرخها و بلبرینگها است، که پس از ورود اتومبیل به دریا رخ میدهد.
در چنین مواردی بهتر است به سرعت خودرو را تعمیر کنید چرا که خوردگی با نمک و املاح معدنی آب به سرعت تمامی قسمتهای خودرو را فرا میگیرد.
با این حال اگر از اتومبیل خود برای فعالیتهای تجاری در کنار دریا همانند راهاندازی قایق یا جمع کردن تور استفاده میکنید، هیچ چارهای برای جلوگیری از نفوذ آب شور به بلبرینگها وجود ندارد و تنها راه حفظ سلامت خودرو، انجام تعمیرات سریع چرخها و جلوبندی خودرو است.
دلیل سوم، عدم استفاده طولانی مدت از خودرو
پارک کردن طولانی مدت خودرو و عدم استفاده از آن زیانهای فراوانی را به همراه دارد، چرا که خودروها برای حرکت کردن ساخته شدهاند و عدم استفاده موجب مرگ آرام آنها میشود.
عدم تحرک خودرو برای مدت طولانی موجب فرسودگی قطعات وسیله نقلیه میشود و خسارات جبرانناپذیری به همراه خواهد داشت.
بوشهای سیستم تعلیق یکی از حساسترین قطعات در برابر عدم تحرک هستند که بیاستفاده ماندن خودرو موجب سفت شدن آنها میشود.
گریس موجود در بلبرینگها نیز در صورت ثابت ماندن بیش از خودرو خاصیت روانکاری خود را از دست میدهند و به بلبرینگها آسیب وارد میکنند.
دلیل چهارم، برخورد و ضربه
بلبرینگهای چرخ قطعاتی حساس هستند و برای تحمل ضربههای شدید طراحی نشدهاند، از این رو طبیعی است که پس از یک تصادف یا برخورد شدید با چرخها شاهد برآمدن صداهای عجیب از لاستیکها باشید.
در صورتی که چرخهای اتومبیل شما بیش از حد سر و صدا میکنند یا فرمان به یک سمت کشیده میشود، ممکن است بلبرینگهای شما دچار صدمه شده باشند.
از این رو توصیه میشود در زمانی کوتاه خودرو را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید.
دلیل پنجم، مراقبت از قطعات سیستم تعلیق
قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، یکی از قسمتهای حساس اتومبیل هستند که حرکت خودرو به آنها وابسته است.
از آنجایی که فشار زیادی روی این قطعات قرار دارد، اکثر آنها از نوع مصرفی هستند و با توجه به نوع استفاده از خودرو باید در فواصل زمانی منظمی نسبت به تعویض آنها اقدام کرد.
طبیعی است که هرچقدر استفاده شما از خودرو بیشتر باشد، لازم است تا در بازههای زمانی کوتاهتری نسبت به تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق اتومبیل خود اقدام کنید.
بدیهی است در صورتی که دقت لازم را برای نگهداری از قطعات جلوبندی لحاظ کنید، مشکلاتی همچون ایجاد سر و صدای تایرها برای اتومبیل شما بروز پیدا نمیکند.
تعمیر و تعویض قطعات کوچکی همچون بلبرینگها هزینه چندانی برای مالک به دنبال نخواهد داشت.
در صورتی که اگر این مشکل نادیده گرفته شود، سایر قطعات سیستم جلوبندی نیز به مرور آسیب خواهند دید.
همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که قطعات جلوبندی فارغ از نوع پیشرانه هستند، بنابراین حتی خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی نیز سیستم جلوبندی مشابهی با خودروهای درونسوز دارند.
بنابراین هر رانندهای باید به اندازه کافی با قسمتهای مختلف خودرو و وظیفه هر کدام از آنها آشنا باشد تا در صورت وقوع کوچکترین رخداد، به سرعت مشکل را برطرف کرده و از ایجاد خسارات بیشتر جلوگیری کند.
جمعبندی: دقت و نظم همه چیز را حل میکند!
source