خاطرات فوتبالی با مروان شاماخ؛ مهاجم سابق آرسنال و بوردو و شاگرد محبوب لوران بلان


طرفداری | مروان شاماخ (Marouane Chamakh)، متولد 10 ژانویه 1984، در شهر تونینز فرانسه بوده و اصالتی مراکشی دارد. او در پست مهاجم نوک بازی می کرد و 185 سانتی متر قد دارد. شاماخ فوتبال خود را در آکادمی باشگاه بوردو به صورت حرفه ای آغاز کرد. لانس، تولوز و لورینت دیگر تیم‌هایی بودند که قبل از بوردو، به این بازیکن، علاقه نشان داده بودند. از دلایل انتخاب بوردو توسط شاماخ، می‌توان به نزدیکی او به خانواده و امکانات حرفه‌ای و قوی بوردو در رده‌های پایه، اشاره کرد. شاماخ بعد از حضور در تیم زیر 19 ساله‌های بوردو ، به تیم دوم این باشگاه راه پیدا کرد و در سطح پنجم فوتبال فرانسه، در 17 بازی، شش گل به ثمر رساند. او پس از درخشش در تیم دوم بوردو، با قراردادی سه ساله، تیم اصلی این باشگاه شد.

او در اولین بازی خود برای بوردو، در 19 ژانویه 2003، در جام اتحادیه فرانسه، در مسابقه برابر متز برای 15 دقیقه به میدان رفت. او در فصل اول حضورش در بوردو که فصل ۰۲-۲۰۰۲ می‌شد، 10 بازی، یک گل در لیگ و سه بازی در جام حذفی را تجربه کرد. اولین گل شاماخ در لیگ برتر فرانسه برابر نیس در دقایق پایانی نیمه دوم به ثبت رسید؛ بوردو به لطف این گل به تساوی 1-1 با نیس رسید.

فصل دوم حضور این بازیکن در بوردو با بازی در پست وینگر چپ آغاز شد. او مدتی نیمکت‌نشین بود تا در بازی با مارسی به ترکیب اصلی تیمش رسید. شاماخ در بازی برابر استراسبورگ در ادامه فصل، یک گل و یک اخراج را تجربه کرد تا بوردو به مدت ۱۵ دقیقه، با یک یار کمتر بازی کند. 25 بازی، شش گل در لیگ و هشت بازی، چهار گل در جام یوفا برای شاماخ در این فصل ثبت شد. بوردو در این فصل به مقام دوازدهم لیگ برتر فرانسه رسید. میشل پاوون (Michel Pavon) سرمربی بوردو در فصل سوم حضور شاماخ در بوردو، بیشتر به مهاجم مراکشی خود اعتماد کرد و دقایق بیشتری به او بازی داد. هت‌تریک شاماخ در برابر نیس در هفته دوم، باعث شد تا او جواب اعتماد سرمربی خود را خیلی زود داده باشد. او در 33 بازی لیگ به 10 گل رسید و در جام حذفی نیز به دو بازی و یک گل رسید. با وجود درخشش شاماخ، بوردو به مقام پانزدهم لیگ رسید.

از ابتدای فصل چهارم این بازیکن در بوردو، سرمربی این باشگاه، میشل پاوون، به دلیل مشکلات قلبی از این تیم جدا شد و ریکادو گومس (Ricardo Gomes)، سرمربی سابق تیم المپیک برزیل، سرمربی جدید بوردو شد. در این فصل، شاماخ به آمار 29 بازی، هفت گل و پنج پاس گل رسید. بوردو نیز نایب قهرمان لیگ برتر فرانسه شد. فصل پنجم شاماخ با بوردو و گومس، با یک جام سپری شد و شاماخ اولین افتخار فوتبالش را با قهرمانی در جام اتحادیه فرانسه جشن گرفت. او در 29 بازی لیگ، پنج گل و یک پاس گل را ثبت کرد و چهار بار در چمپیونزلیگ به میدان رفت. بوردو در این فصل لیگ برتر فرانسه، به جایگاه ششم جدول رسید. گومس در پایان این فصل جای خود را به لوران بلان، بازیکن سابق تیم ملی فرانسه داد و شاماخ هم فصل ششم خود در بوردو را با این مربی آغاز کرد؛ فصلی که با نیمکت نشینی آغاز شد و با آمار 32 بازی 4 گل و 8 پاس گل به اتمام رسید. بوردو در اولین فصل حضور بلان، بار دیگر نایب قهرمان لیگ برتر فرانسه شد.

فصل هفتم شاماخ، تبدیل به بهترین فصلش در بوردو شد. او زیرنظر بلان به آمار 34 بازی، 13 گل و شش پاس گل رسید و قهرمانی سه گانه لیگ برتر، جام اتحادیه و سوپرکاپ فرانسه را با این باشگاه تجربه کرد. شاماخ در چمپیونزلیگ این فصل اما نتوانست گلی را بزند. فصل هشتم، فصل آخر شاماخ با بوردو بود. شاماخ در سال آخر قراردادش با بوردو، دو پیشنهاد بسیار جدی از آرسنال و وستهام را رد کرد و در این باشگاه باقی ماند. 38 بازی، 10 گل و چهار پاس گل در لیگ برتر و 9 بازی پنج گل در چمپیونزلیگ برای شاماخ در این فصل به ثبت رسید. گلزنی برابر یوونتوس و بایرن مونیخ، صعود به یک چهارم نهایی چمپیونزلیگ و در نهایت حذف توسط لیون، از اتفاقات اروپایی بوردو و شاماخ در آخرین فصل همکاری آنها بود. یک قهرمانی سوپرکاپ نیز در این فصل برای بوردو و شاماخ به ثبت رسید. شاماخ در ابتدای حضور بلان در بوردو بر سر قرارگرفتن در ترکیب اصلی رقابت سختی را با مهاجمانی مثل دیوید بیلیون و فرناندو کاواناقی داشت اما به مرور توانست بلان را برای حضور در ترکیب اصلی متقاعد کند و به همراه این دو بازیکن، مثلث خطرناکی را بسازد.

مروان شاماخ بعد از پایان قراردادش با بوردو، به پیشنهاد آرسن ونگر که پیشتر نیز خواهان خرید او بود، پیشنهاد مثبت داد. شاماخ در بازی‌های دوستانه، نمایش خوبی داشت. او در جام امارات برابر میلان و چند بازی دوستانه دیگر گلزنی کرد. در 21 آگوست 2010، این بازیکن اولین گل خود در لیگ برتر انگلستان را با ضربه سر مقابل بلکپول به ثمر رساند. 29 بازی، هفت گل و پنج پاس گل در لیگ برتر، شش بازی، یک گل و یک پاس گل در جام اتحادیه، شش بازی، سه گل و یک پاس گل در چمپیونزلیگ و سه بازی، یک پاس گل در جام حذفی، آمار شاماخ در اولین فصل حضورش در آرسنال بوده است. آرسنال در این فصل به مقام چهارم لیگ برتر رسید. فصل اول شاماخ با آرسنال فصل خوبی برای شاماخ بود اما فصل دوم، یکی از سخت‌ترین فصول ورزشی این بازیکن بود که با نیمکت‌نشینی و دیپورت او به تیم رزرو همراه بود. مصدومیت نیز کار شاماخ را برای اثبات خود در آرسنال، سخت کرده بود. 11 بازی، یک گل در لیگ برتر و چهار بازی، یک پاس گل در چمپیونزلیگ، حاصل این فصل شاماخ در آرسنال بود. آرسنال در این فصل به جایگاه سوم در لیگ برتر انگلستان رسید. این مهاجم مراکشی-فرانسوی با وجود فصل ناموفق خود، باز هم در آرسنال باقی ماند و فصل سوم حضورش در آرسنال را تجربه کرد. او در این فصل در لیگ برتر برای آرسنال بازی نکرد. حاصل کار شاماخ در فصل سوم حضورش در آرسنال، سه بازی، دو گل و یک پاس گل در لیگ کاپ و یک بازی در چمپیونزلیگ بود. او سپس در نقل و انتقالات ژانویه با قراردادی قرضی به وستهم منتقل شد. شاماخ تنها سه مسابقه با پیراهن وستهم در میادین دیده شد. شاماخ بعد از جدایی از آرسنال، درباره دلخوری خود از آرسن ونگر صحبت‌هایی کرده بود:

این کاملا مشخص است که کمی از دست آرسن ونگر دلخورم چرا که بر این باورم که شایسته این بودم بیشتر در آرسنال بازی کنم. در اول فصل او به من گفت که شاید ما سیستم را عوض کنیم و من در خط حمله در کنار فن پرسی بازی کنم. او به قول‌هایش عمل نکرد و هیچ اتفاقی رخ نداد. با توجه به هدفی که من داشتم فکر می‌کنم این امر، بی احترامی به من بود. من شروع خوبی در آرسنال داشتم اما ونگر مرا به راحتی کنار گذاشت.

مروان شاماخ در پیراهن کریستال پالاس

شاماخ در فصل 14-2013، بعد از حضور در وستهام، به آرسنال بازگشت. او سپس با قراردادی یک ساله، به کریستال پالاس تحت هدایت یان هالووی منتقل شد. شاماخ در پالاس احیا شد و توانست در 32 بازی، پنج گل و دو پاس گل را ثبت کند و در جام اتحادیه نیز در دو بازی، یک گل به ثمر برساند. مقام یازدهم با کریستال پالاس ، حاصل عملکرد شاماخ و هم‌تیمی‌هایش بود. بعد از پایان این فصل، او قراردادش با پالاس را دوسال دیگر تمدید کرد. شاماخ بعد از ماندگاری در کریستال پالاس دچار مصدومیت‌های متوالی شد. بیشتر دوران حضور این بازیکن در پالاس بعد از تمدید قرارداد، با مصدومیت و ریکاوری سپری شد. آمار 18 بازی، 2 گل در فصل دوم و 10 بازی، ضفر گل در فصل سوم برای شاماخ به ثبت رسید. این بازیکن سپس مدتی در تیم ذخیره‌های وست برومویچ حضور پیدا کرد و در نهایت به کاردیف در چمپیونشیپ منتقل شد.  او بعد از دو بازی و 1 پاس گل در 6 ماه، قراردادش را فسخ کرد. شاماخ بعد از حضور کوتاه مدت در کاردیف، مدتها بدون تیم ماند و در نهایت در 26 می 2019 از فوتبال خداحافظی کرد.

در رده ملی، شاماخ ابتدا برای تیم زیر 19 ساله‌های فرانسه به میدان رفت اما بعد از انتقال به تیم اصلی بوردو، ترجیح داد مراکش را برای فوتبال ملی در سطح بزرگسال، انتخاب کند. اولین بازی ملی شاماخ در سال 2003 و برابر سیرالئون به ثبت رسید که از سری مسابقات انتخابی جام ملت‌های آفریقا بود و با پیروزی 1-0 مراکش به پایان رسید. شاماخ با مراکش در چهار دوره مسابقات جام ملت‌های آفریقا حضور پیدا کرده است. او در سال 2004 نایب قهرمانی آفریقا را تجربه کرد که این مهم با دو گل از او به دست آمده بود. این بازیکن نتوانست با مراکش در جام جهانی حضور پیدا کند و بدون تجربه حضور در این آوردگاه، آخرین بازی ملی‌اش را در سال 2014 با پیروزی 2-1 برابر زیمباوه تجربه کرد.

شاماخ در فرانسه و از خانواده‌ای مراکشی، چشم به جهان گشود. پدر او المصطفی شاماخ، فوتبالیست بود و در باشگاه دفاعین صبای مراکش بازی می‌کرد. مروان شاماخ از فوتبالیست های درس‌خوان و تحصیل‌کرده به حساب می‌آید و لیسانس حسابداری را دارد. شاماخ به سیاست نیز علاقه‌مند است و حزب او، حزب جنبش دموکراتیک فرانسه است. او برای این حزب در سال 2010 برای بخش جیرونده، در منطقه آکیتانه، نامزد انتخاباتی شد.

مروان شاماخ در پیراهن مراکش

source