فوم های ورزشی نظیر تاتامی و مت یوگا چه کاربردی دارند

استپ، مت یوگا، تاتامی و آجر یوگا دسته ای از محصولات ورزشی هستند که به عنوان فوم ورزشی شناخته می شوند. این محصولات قیمت مناسب و کارایی بالایی دارند و می توانند انجام حرکات تمرینی را در بسیاری از رشته های ورزشی تسهیل بخشند. این موارد موجب شده است که این فوم ها در بسیاری از فضاهای ورزشی کاربرد داشته باشند. در ادامه این مقاله به بررسی این فوم ها خواهیم پرداخت تا با کارایی این محصولات و نحوه انتخاب مناسبترین نوع فوم ورزشی بیشتر آشنا شویم.

آجر یوگا، استپ ورزشی ، مت ، زیر انداز ورزشی ، فوم

اهمیت فوم های ورزشی در ورزش

ورزش کردن یکی از مهمترین رازهای سلامتی است که می تواند موجب سلامت جسم و روح و در نهایت افزایش طول عمر شود. بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که چند دقیقه ورزش در طول روز می تواند تاثیرات شگرفی بر عملکرد بدن ما داشته باشد.

با وجود فوایدی که از ورزش می دانیم، اکثر ما می توانیم دلایل مختلفی برای ورزش نکردن داشته باشیم . از دور بودن و گران بودن باشگاه تا نداشتن وقت کافی و یا نداشتن فضا و تجهیزات مناسب در خانه، همگی می تواند دلایلی باشند که ما را از ورزش کردن باز دارد.

با این حال این روزها با پیشرفت تکنولوژی روش های مختلفی برای ورزش در هر زمان و محیطی وجود دارد و نرم افزارها و اپلیکیشن های زیادی بر روی بازارها و مارکت های موبایل وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان مربی و باشگاه را به خانه یا هر فضای دیگری آورد. برخی از این نرم افزارها معمولا ورزش های ساده ای را ارایه می دهند که نیازی به تجهیزات زیادی ندارند و شاید ضروری ترین تجهیزات مورد نیاز آن ها انواع مختلفی از فوم ورزشی نظیر مت یوگا به عنوان زیر انداز ورزشی، آجر یوگا، استپ ورزشی و شاید چند عدد تاتامی به عنوان کفپوش ورزشی باشد.

این فوم های ورزشی نسبت به سایر تجهیزات ورزشی معمولا قیمت مناسبتری دارند و فضای زیادی را نیز در خانه اشغال نمی کنند. از سوی دیگر موجب سهولت در انجام حرکات ورزشی می شوند. بعلاوه معمولا داشتن این تجهیزات در خانه می تواند عاملی ترغیب کننده برای انجام ورزش باشد.

علاوه بر قابل استفاده بودن این تجهیزات در خانه، به علت سبک بودن و قابل حمل بودنشان، اکثر این فوم های ورزشی قابلیت استفاده در محیط بیرون نظیر پارک ها و محیط های ورزشی رو باز را دارند و می توانند کمک نمایند که ورزشکار در هر محیطی بتواند حرکات و تمرینات خود را به راحتی انجام دهد به ویژه حرکاتی که نیاز به نشستن بر روی زمین یا درازکشیدن دارند.

علاوه بر قابل استفاده بودن این تجهیزات در خانه و محیط های بیرون یکی از موارد دیگر کاربرد آن ها در باشگاه های ورزشی است. البته در اکثر باشگاه هایی که نیاز به چنین تجهیزاتی دارند معمولا به تعداد کافی فوم های ورزشی وجود دارد، ولی تجهیزاتی نظیر مت یوگا و آجر یوگا از لحاظ بهداشتی مناسبتر است که به صورت شخصی استفاده شوند و هر فرد مت یوگا و یا زیر انداز ورزشی مخصوص خود را داشته باشد.

این موارد منجر می شود که داشتن فوم ورزشی برای بسیاری از ورزشکاران و یا اماکن ورزشی یک ضرورت باشد و در نتیجه انتخاب فوم ورزشی مناسب اهمیت داشته و بتواند تاثیر بسزایی برای سهولت تمرینات ورزشکاران داشته باشد .

البته بسته به نوع فضا و نوع ورزش مورد نظر، فوم مورد استفاده نیز می تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال کفپوش تاتامی بیشتر برای باشگاه های رزمی و مت یوگا و آجر یوگا بیشتر برای ورزش هایی نظیر پیلاتس و یوگا کاربرد دارد. در نتیجه برای بسیاری از ورزش ها باید به صورت تخصصی از فوم مربوط به آن استفاده کرد. در ادامه به بررسی برخی از انواع پرکاربرد این فوم ها می پردازیم.

تاتامی ( کفپوش ورزشی )

تاتامی یکی از پرکابردترین انواع فوم ورزشی است. این محصول به صورت کفپوش های پازلی تولید می شود این شکل موجب می شود نصب تاتامی در اکثر فضاها آسان باشد و از کنار هم قرار گرفتن قطعات تاتامی بتوان پوشش نرم و زیبایی بر روی زمین ایجاد نمود.

آجر یوگا، استپ ورزشی ، مت ، زیر انداز ورزشی ، فوم

خاصیت نرم و ارتجاعی تاتامی موجب می شود، این فوم ورزشی بتواند در بسیاری از فضاها که نیاز به یک کفپوش نرم به منظور کاهش آسیب و ضربه به ورزشکاران را داریم، قابل استفاده باشد .

به عنوان مثال از تاتامی می توان در فضاهایی نظیر باشگاه های ورزش های رزمی ( نظیر کاراته، جودو، تکواندو ) و همچنین در ورزش هایی نظیر یوگا، پیلاتس و ایروبیک استفاده کرد. علاوه بر ورزش، تاتامی در مراکزی نظیر فیزیوتراپی ها، مهدهای کودک، اتاق های بازی و هر فضایی که نیاز به یک ضربه گیر مناسب برای کف می باشد، نیز قابل کاربرد هستند.

بعلاوه، یکی از موارد دیگر کاربرد این محصول استفاده از آن به عنوان عایق صوتی کف است. در حقیقت باتوجه به اینکه تاتامی از فوم تولید می شود و یکی از ویژگی های فوم ها نقش عایق بودن آن ها است، به همین دلیل تاتامی تا حدودی می تواند به عنوان عایق صوتی به منظور کاهش انتقال صدا از کف به ویژه در فضاهایی نظیر اتاق های تمرین موسیقی و استودیو ها مورد استفاده قرار گیرد.

تاتامی های عرضه شده توسط مجموعه پارت فوم در ضخامت ۲ سانتی متر و در ابعاد یک متر در یک متر ارایه می شوند و می توانند هم به عنوان یک کفپوش ورزشی مناسب و هم به عنوان عایق صدای کف مورد استفاده قرار گیرند.

مت یوگا ( زیر انداز ورزشی)

زیر انداز ورزشی یکی از محصولات تولید شده از فوم می باشد که غالبا با نام مت یوگا شناخته می شود. این نوع زیر انداز ورزشی به دلیل جنس نرم و ارتجاعی خود می تواند موجب شود ورزشکاران، ورزشی هایی نظیر یوگا، پیلاتس، ایروبیک و… به راحتی حرکات ورزشی خود را انجام دهند.

مت یوگا به صورت رول تولید می شود و در نتیجه به راحتی جمع و لوله می گردد. این امر موجب می شود که این محصول به علت قابلیت حمل آسان خود و سبک بودن به عنوان یک زیرانداز مناسب برای ورزش در باشگاه ها و حتی فضاهای باز به ویژه برای حرکات ورزشی که نیازمند به نشستن بر روی زمین هستند قابل استفاده می باشد.

مت یوگا ، زیر انداز ورزشی ، مت ارزان ، مت خارجی

مت یوگا عرضه شده توسط مجموعه پارت فوم دارای ضخامت ۶ میل، عرض ۶۵ سانتی متر و طول ۱۷۵ سانتی متر می باشد. این مت ورزشی از با کیفیت ترین نوع فوم EVA تولید می شود. همچنین به همراه آن یک عدد کیف مخصوص حمل نیز به صورت رایگان عرضه می شود تا به وزشکار کمک نماید آن را همراه خود حمل نماید و در باشگاه، خانه، فضای باز و هر مکان دیگر مورد استفاده قرار دهد.

آجر یوگا ( زیر انداز ورزشی)

آجر یوگا یا آجر تعادلی از جمله سایر تجهیزات ورزشی است که از فوم تولید می شود. این محصول به صورت مربع مستطیل برش می خورد و برای انجام بسیاری از حرکات یوگا و سایر ورزش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر یوگا اگرچه توسط ورزشکاران حرفه ای نیز به وفور استفاده می شود، ولی استفاده از آن برای افراد مبتدی ضروری تر است. چرا که در افراد مبتدی که بدن آن ها هنوز انعطاف لازم را ندارد بلوک یوگا می تواند انجام بسیاری از حرکت های ورزشی را راحت تر نماید، از سوی دیگر برای ورزشکاران حرفه ای نیز انجام بسیاری از حرکات، به ویژه حرکات تعادلی نیازمند آجر یوگا می باشد.

در حقیقت می توان گفت آجر یوگا در انجام بسیاری از حرکات یوگا نقش تکیه گاه را بعهده دارد و کمک می نماید بسیاری از حرکات این ورزش به صورت دقیق تر انجام شود. علاوه بر ورزش از آجر یوگا به منظور انجام بسیاری از حرکات فیزوتراپی و توانبخشی نیز استفاده می شود. این نوع فوم ورزشی به دلیل ابعاد خود قابلیت حمل آسانی دارد. بلوک یوگا پارت فوم دارای ابعاد ۲۲.۵ در ۱۴ در ۹.۵ سانتی متر است و از مرغوبترین نوع فوم EVA تولید شده است و از کیفیتی بسیار مناسبی برخوردار است.

استپ ورزشی فومی

استپ بدنسازی و ایروبیک که به عنوان استپ فومی نیز شناخته می شود نوع دیگری از محصولات ورزشی تولید شده از فوم می باشد. این محصول مناسب باشگاه های ورزشی و انجام حرکات ورزشی و تمرینی در منزل و باشگاه ها می باشد. این محصول به نام هایی دیگری مانند تخته استپ، استپ فومی سه لایه، پله ایروبیک و تخته یوگا نیز نامیده می شود. .

ابعاد استپ ورزشی پارت فوم ۱۰ در ۲۹ در ۵۶ سانتی متر می باشد و مانند سایر فوم های ورزشی این مجموعه از فوم EVA تولید می گردد. وزن مناسب، دوام و طراحی ساده این محصول استفاده از آن را در باشگاه خانگی، سالن فیتنس و بدنسازی و سایر اماکن فراهم می کند و در انجام تمرینات بسیاری از ورزش ها نظیر بدنسازی، ایروبیک، یوگا و پیلاتس و… قابل استفاده می باشد.

مت یوگا، تاتامی و سایر انواع فوم ورزشی را از کجا بخریم؟

در بازار مراکز مختلفی برای فروش مت یوگا، تاتامی، آجر یوگا و سایر فوم های ورزشی وجود دارد. از سوی دیگر این محصولات در انواع، قیمت ها و برندهای متعددی عرضه می شوند و همین امر در بسیاری از موارد موجب می شود افراد در مورد انتخاب فوم ورزشی مورد نیاز خود دچار سردرگمی شوند.

پارت فوم مجموعه‌ای است که با توجه به نیاز بازار طی سالیان گذشته تمرکز خاصی روی انواع محصولات فومی به ویژه فوم های ورزشی داشته است و این فوم ها را با مناسبترین قیمت و بهترین کیفیت و به صورت مستقیم به مشتریان خود عرضه می نماید، به طوری که ورزشکاران و کاربران اینگونه محصولات می توانند با مراجعه به فروشگاه حضوری مجموعه پارت فوم واقع در خیابان شریعتی تهران به صورت مستقیم بهترین نوع فوم ورزشی مورد نیاز خود را تهیه نمایند و یا از طریق وب سایت این مجموعه اقدام به انتخاب و خریداری محصول نمایند.


source