ازبکستان – ایران؛ لشکرکشی ژنرال برای فتح تاشکند و صدر جدول!

به گزارش خبر ورزشی، بالاخره روز سرنوشت فرا رسید. پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ که ایران باید در تاشکند به مصاف ازبکستان برود.

شناسنامه بازی

بازی سوم از دور رفت مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

ورزشگاه ملی تاشکند (بنیادکار)

ساعت ۱۷:۳۰

داور: شان ایوانس (استرالیا)

کمک‌ها: جورج لاکریندیس و اوون گولدریک (هردو استرالیا)

نکات بازی

* ایران و ازبکستان از همان روز قرعه کشی دو مدعی اصلی صعود از این گروه به جام جهانی بودند و حالا نوبت به جدال رودررو رسیده است!

* ایران و ازبکستان هر دو بازی قبلی خود را با پیروزی تمام کرده‌اند. هر دو تیم با ۶ امتیاز در رتبه‌های اول و دوم جدول هستند.

* ایران و ازبکستان در دور اول گروهی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ نیز با یکدیگر هم گروه بودند. هر دو مسابقه رفت و برگشت در مرحله قبل مساوی شد!

* اگرچه هیچ حریفی را نباید دست کم گرفت و اگرچه هر مسابقه قصه خودش را دارد اما آمار بهترین قاضیان هستند که بدون احساسات، له یا علیه آدم‌ها یا افراد نظر می‌دهند. آمار و پیشینه رقابت دو کشور خود گویای برتری مطلق تیم ملی ماست.

* ایران و ازبکستان در طول تاریخ تا امروز ۱۴ بار با یکدیگر روبرو شده‌اند. سهم تیم ملی کشورمان ۱۰ برد بوده و ۳ بازی نیز مساوی شد. ازبکستان تنها یک بار تیم ملی ما را مغلوب کرده است.

* در تاریخچه رقابت دو کشور ایران ۱۸ بار دروازه ازبکستان را باز کرد و تنها ۵ گل دریافت کرده‌ایم.

* ازبکستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق بود که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی به استقلال رسید. این کشور از بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما وارد فهرست AFC  شد.

* هر دو تقابل اخیر دو تیم مساوی تمام شد. تنها بازی که ایران از ازبکستان دو گل خورد، آخرین بازی دو تیم در همین ورزشگاه ملی تاشکند بود.

* بهترین برد تیم کشورمان مقابل ازبکستان در همان اولین تقابل دو کشور رقم خورد. تیم «منصور پورحیدری» در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک که ایران با هتریک «علی دایی» در ۱۰ دقیقه آخر ۴ بر صفر به پیروزی رسید.

* تنها باخت تیم کشورمان به ازبکستان در ورزشگاه آزادی در زمان «کی روش» و مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. ایران سراپا حمله اما در ۹۰ دقیقه به گل نرسید و روی یک ضد حمله در دقایق آخر گل خورد و باخت.

* در تنها فینالی که دو کشور با یکدیگر روبرو شده‌اند تیم «امیر قلعه نویی» در تاشکند و در همین ورزشگاه با یک گل ازبکستان را شکست داد و قهرمان جام کافا شد.

* دو کشور در ۳ دوره مقدماتی جام جهانی با یکدیگر همگروه و رفت و برگشت بازی کردند. دو بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ که با یک گل به سود میهمان تمام شد. دو بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ که ایران به هر ۶ امتیاز رسید و دو بازی دور اول مقدماتی جام جهانی فعلی ۲۰۲۶ که هر دو مساوی شد!

* تیم ملی کشورمان در سه دوره متوالی اخیر در جام جهانی نماینده آسیا بوده و تنها در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با ازبکستان روبرو نشد. در عوض در دور اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ دو بار با این حریف بازی کردیم و حالا در دور نهایی نیز همگروه هستیم و دو بازی دیگر در پیش داریم.

* کلکسیون بازی‌های ایران و ازبکستان کامل است. دو کشور بارها بازی دوستانه داشتند و در تمام تورنمنت‌ها نیز با هم روبرو شده‌اند، از بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا گرفته تا مقدماتی جام‌های جهانی

* تیم کشورمان در تاشکند میهمان است. ایران قبلاً ۸ بار در پایتخت ازبکستان به مصاف این کشور رفته که حاصل آن ۶ برد متوالی و ۲ مساوی در اولین و آخرین بازی است. جالب اینکه در همان آخرین بازی نیز ایران نیمه اول ۲-۰ برنده به رختکن رفت و چند گل مسلم را هم نزد و در نیمه دوم بر سر کاپیتانی مشکلاتی پیش آمد که تمرکز تیم به هم ریخت که باعث اعتراض قلعه نویی هم شد!

* سه ستاره ازبکستان در حال حاضر در لیگ برتر ایران بازی می‌کنند. «اوستون اورونوف» ستاره پرسپولیس است، «جلال الدین ماشاری‌پوف» همه کاره استقلال و «آتکیر یوسوپوف» سنگربان فولاد و یکی از صدرنشینان جدول کلین شیت

ازبکستان - ایران؛ لشکرکشی ژنرال برای فتح تاشکند و صدر جدول!

* علاوه بر این سه بازیکن، به دلیل توالی بازی‌ها در سال‌های اخیر سایر بازیکنان ازبک نیز برای فوتبال دوستان ما شناخته شده هستند، چه رسد برای مربیان و بازیکنان!

* در برابر ازبکستان ۵ سرمربی هدایت ایران را بر عهده داشتند. «کارلوس کی روش» با ۷ بازی رکورددار است. او در نیمی از بازی‌های تاریخ دو کشور سرمربی ایران بوده و هر بار می‌خواست رقیبی برای بازی‌های دوستانه انتخاب کند، اولویتش ازبک‌ها بودند! تنها باخت تاریخ ما به ازبکستان نیز زمان کی روش رقم خورد.

* «امیر قلعه نویی» در دو مقطع با فاصله بیش از یک دهه ۴ بار مقابل ازبکستان هدایت ایران را بر عهده داشته است. او در جام ملت‌های ۲۰۰۷ در بازی اول ازبکستان را ۲-۱ برد. در جام کافا نیز با یک گل پیروز شد و دو بازی اخیر دو تیم در دور اول مقدماتی با هدایت او به تساوی انجامید.

* زنده یاد «منصور پورحیدری» ، «افشین قطبی» و «دراگان اسکوچیچ» نیز هر کدام یک بار مقابل ازبکستان هدایت تیم ملی را بر عهده داشته‌اند. بهترین برد تاریخ ما در همان اولین بازی توسط پورحیدری به ثبت رسید.

* از جمع ۲۶ بازیکن دعوت شده به تیم ملی که به ازبکستان سفر کرده‌اند ۲۰ بازیکن قبلاً سابقه بازی مقابل ازبک‌ها را داشته‌اند. این یعنی ما تیمی با تجربه برابر این حریف در اختیار داریم که بارها طعم پیروزی در این مسابقه را چشیده‌اند.

* از جمع بازیکنان فعلی تیم ملی ۳ نفر قبلاً سابقه گلزنی به ازبکستان را داشته‌اند. زوج خط حمله ما پیش از این هر کدام ۳ بار دروازه ازبک‌ها را باز کرده‌اند. علاوه بر «سردار» و «طارمی» ، «مهدی ترابی» هم قبلاً دو بار به ازبکستان گل زده است.

* از جمع بازیکنانی که در آخرین تقابل دو کشور برای ایران به میدان رفتند، تنها یک نفر امکان شرکت در مسابقه فردا را ندارد. «حسین کنعانی‌زادگان» که در بازی قبل مدافع ثابت و اصلی ما بود، در آخرین بازی لیگ برتر برای پرسپولیس مصدوم و این اردوی تیم ملی را از دست داد. به جز او تمام بازیکنان اصلی و ذخیره در آن مسابقه که به میدان رفتند، این بار هم شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارند.

source