فرمول یک آمریکا؛ سومین قهرمانی فصل برای لکلرک

مسابقه اتومبیلرانی فرمول یک جایزه بزرگ آمریکا – نوزدهمین مرحله از فصل ۲۰۲۴ رقابت‌های قهرمانی جهان – دوشنبه در پیست آمه ریکاس در شهر اوستین ایالت تگزاس برگزار شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اختصاصی مسابقات، در این رقابت دور تعیین خط به صورت دو مرحله‌ای برگزار شد و نتایج این مسابقه که در ۵۶ دور پیست برگزار شد، به این شرح است:
۱- شارل لکلرک از موناکو – تیم فراری ۱:۳۵:۰۹:۶۳۹ ساعت 
۲- کارلوس ساینس از اسپانیا – فراری ۸:۵۶۲ ثانیه اختلاف
۳- مکس فرشتاپن از هلند – ردبول ریسینگ ۱۹:۴۱۲ ثانیه اختلاف
۴- لاندو نوریس از انگلیس – مک لارن مرسدس ۲۰:۳۵۴ ثانیه اختلاف
۵- اسکار پیاستری از استرالیا – مک لارن مرسدس ۲۱:۹۲۱ ثانیه اختلاف
۶- جرج راسل از انگلیس – تیم مرسدس ۵۶:۲۹۵ ثانیه اختلاف
۷- سرخیو پرس از مکزیک – ردبول ریسینگ ۵۹:۰۷۲ ثانیه اختلاف
لوئیز همیلتون از انگلیس و تیم مرسدس در دور اول مسابقه به علت خروج از مسیر ناچار به کناره گیری شد. استبان اوکون از فرانسه و تیم رنو یک امتیاز اضافی به علت سریعترین دور پیست دریافت کرد.

رده بندی اتومبیلرانی فرمول یک قهرمانی جهان ۲۰۲۴ پس از نوزدهمین مرحله از ۲۴ مرحله فصل: 
الف: رانندگان: 
۱- مکس فرشتاپن از هلند ۳۵۴ امتیاز 
۲- لاندو نوریس از انگلیس ۲۹۷
۳- شارل لکلرک از موناکو ۲۷۵
۴- اسکار پیاستری از استرالیا ۲۴۷
۵- کارلوس ساینس از اسپانیا ۲۱۵
ب – تیمی: 
۱- مک لارن مرسدس انگلیس ۵۴۴ امتیاز 
۲- ردبول ریسینگ اتریش ۵۰۴
۳- فراری ایتالیا ۴۹۶
۴- مرسدس آلمان ۳۴۴
۵- آستون مارتین انگلیس ۸۶

در هفتاد و پنجمین دوره این رقابت‌ها ۲۰ شرکت کننده در قالب ۱۰ تیم حضور دارند که در ۲۴ مرحله تا دهه اول ماه دسامبر رقابت خواهند کرد. در مهمترین تغییرات اعمال شده مسابقه جایزه بزرگ چین برای اولین بار پس از سال ۲۰۲۹ و شیوع بیماری کرونا به تقویم بازگشت. رقابت امیلیا رومانیای ایتالیا نیز که سال ۲۰۲۳ به علت سیل در این کشور لغو شد، بار دیگر به تقویم بازگشته است. از سوی دیگر مسابقات جایزه بزرگ روسیه که بر طبق قرارداد می‌بایست تا سال ۲۰۲۴ در تقویم قرار می‌گرفت به علت جنگ اوکراین و تحریم روسیه، بار دیگر از تقویم بیرون گذاشته شد. مسابقات تمرینی فصل هفته آخر ماه فوریه در بحرین برگزار شد.
شکل جدید برگزاری دور‌های تمرینی و تعیین خط همچون سه فصل اخیر، در برخی مراحل مانند این مرحله انجام شد. بدین ترتیب در روز نخست یک دور تمرینی و سپس دور انتخابی تعیین خط برگزار می‌شود. سپس در روز دوم دور تعیین خط سرعت (سرعت) و دور تعیین خطز اصلی نیز برگزار می‌شود تا در نهایت شرکت کنندگان خطوط اصلی مشخص شوند و به نفرات اول تا هشتم از ۸ تا یک امتیاز رده بندی جهانی تعلق گرفت. در حالت عادی در روز نخست دو دور تمرینی و در روز دوم دور تمرینی سوم و دور تعیین خط برگزار می‌شود.
بر اساس قوانین امتیازدهی رانندگانی که ۲۵ درصد مسیر را طی کرده باشند بر اساس عملکرد از یک تا ۶ امتیاز دریافت می‌کنند. رانندگانی که ۵۰ درصد مسیر را طی کنند، بر حسب عملکرد از یک تا ۱۳ امتیاز می‌گیرند و برای رانندگانی که تا ۷۵ درصد مسیر را طی کردند نیز از یک تا ۱۹ امتیاز ثبت می‌شود. برای طی کردن بیشتر از این حد نیز امتیاز کامل در نظر گرفته شده است. برای کسی که سریعترین دور مسابقه را ثبت می‌کند نیز یک امتیاز در نظر گرفته شد. در شرایط معمول به رانندگان اول تا دهم به ترتیب ۲۵، ۱۸، ۱۵، ۱۲، ۱۰، ۸، ۶، ۴، ۲ و یک امتیاز تعلق می‌گیرد.

در دوره قبل در سال ۲۰۲۳ در بخش انفرادی مکس فرشتاپن از هلند قهرمان شد و سرخیو پرس از مکزیک و لوئیز همیلتون از انگلیس دوم و سوم شدند. در بخش تیمی (سازندگان)، تیم ردبول ریسینگ اتریش به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های مرسدس آلمان و فراری ایتالیا دوم و سوم شدند.

source