آناوار (اکساندرولون) یکی از محبوب‌ترین استروئیدهای آنابولیک در جهان است. که به دلیل توانایی آن در افزودن توده عضلانی بدون چربی و همزمان از بین بردن چربی زیر جلدی و احشایی است. در این نوشته ۶ مورد از مهم‌ترین عوارض جانبی اکساندرولون و روش‌های جلوگیری از آن را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

علاوه بر این، طبق تجربه ما از مصرف استروئيد اکساندرولون توسط ورزشکاران حرفه‌ای برای افزایش قدرت عضلانی، اغلب نتایج و اثرات آن دست کم گرفته می‌شود. بنابراین، می‌تواند به طور منظم ترکیب اصلی بسیاری از پاورلیفترها قبل از مسابقه باشد.

ورزشکاران از آناوار استفاده می‌کنند تا عضلات خشک‌تر و پرتر، قوی‌تر و بزرگتر داشته باشند. زنان نیز به همین دلایل آناور را مصرف می‌کنند.

با این حال، به دلیل اینکه یکی از معدود استروئیدهایی است که باعث مردانه شدن (در دوزهای متوسط) نمی‌شود، مسلماً بیشتر مورد علاقه زنان است و در لیست استروئیدهای مناسب برای زنان قرار می‌گیرد.

این نوشته فقط برای افزایش دانش و آگاهی ورزشکاران بوده و مصرف هیچ دارویی را تبلیغ نمی‌کند.

محبوبیت اکساندرولون نه تنها به دلیل تأثیر مثبت آن بر ترکیب بدن بلکه به دلیل ایمن و کم‌خطر بودن آن نیز می‌باشد.

آناوار یک استروئید آنابولیک مورد تایید FDA است. بنابراین، در صورت تجویز پزشک در دوزهای درمانی، استفاده از آن بی خطر در نظر گرفته می‌شود. چنین تأییدی نشان‌دهنده ماهیت خفیف و ملایم آن است. زنان و کودکان با موفقیت این استروئید خوراکی را در آزمایش‌های بالینی با عوارض جانبی کم مصرف می‌کنند (منبع).

با این حال، معمولا بدنسازان آناوار را به طور غیرقانونی از طریق بازار سیاه خریداری می‌کنند و خطرات بیشتری را به همراه دارد.

بنابراین، عوارض جانبی اکساندرولون در هنگام خرید محصولات غیردارویی به دلیل عدم رعایت مقررات و اقدامات ایمنی در هنگام ساخت دارو می‌تواند بیشتر باشد. بدنسازان همچنین به مصرف دوزهای بالا (بالاتر از آستانه درمانی) بدون نظارت پزشک معروف هستند.

۶ مورد از عوارض جانبی رایج اکساندرولون

عوارض جانبی زیر مواردی است که ما آن‌ها را نسبتا زیاد می‌بینیم. شدت عوارض جانبی زیر اغلب با ژنتیک، تمرین، رژیم غذایی، دوز و طول دوره مصرف متغیر است.

ما اغلب متوجه می‌شویم که دوزهای بالای اکساندرولون، همراه با یک سبک زندگی ناسالم، باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب می‌شود (که ممکن است در معاینه سلامت بعدی فرد آشکار شود).

در مقابل، ما افراد سالمی داشته‌ایم که دوزهای متوسطی از اکساندرولون مصرف می‌کردند که متوجه هیچ‌گونه عوارض جانبی نشدند و نتایج آزمایش‌های آن‌ها در محدوده نرمال قرار داشت.

۱. کلسترول

استروئیدهای آنابولیک خوراکی عموماً به دلیل تحریک لیپاز کبدی، اثرات مخرب‌تری بر کلسترول دارند (در مقایسه با داروهای تزریقی).

سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در دوره مصرف اکساندرولون بیش از حد افزایش نمی‌یابد و آن را به یک استروئید خوراکی سازگارتر برای قلب و عروق تبدیل می‌کند.

تستوسترون و دکا دورابولین در مقایسه با اکساندرولون، عوارض جانبی کمتری در رابطه با سلامت قلب، عروق و کلسترول دارند.

فلش به سمت پاییندریافت برنامه دوره استروئید و پاکسازی

با مصرف آناوار افزایش قابل توجه در فشار خون هنوز قابل انتظار است. البته پس از دوره به سطح طبیعی باز می‌گردد. بنابراین، ورزشکاران می‌توانند برخی از فشارهای قلبی عروقی را پیش بینی کنند، که خطر انفارکتوس میوکارد را تا حدی افزایش می‌دهد.

ما به افراد مبتلا به فشار خون بالا یا افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد بیماری قلبی هستند، توصیه می‌کنیم از مصرف اکساندرولون و به طور کلی سایر استروئیدها خودداری کنند.

افرادی که دارای چربی خون سالم و طبیعی هستند بعید است در کوتاه مدت مشکلات قلبی را در دوره اکساندرولون تجربه کنند.

با این حال، ورزشکاران همیشه باید با انجام تمرینات قلبی عروقی منظم همراه با رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع نشده، چربی های اشباع شده کم و سدیم کم، خطرات قلبی را به حداقل برسانند.

۲. آسیب به کبد

اکساندرولون یک استروئید آلفا آلکیله شده c-17 است، بنابراین آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) به طور اجتناب ناپذیری پس از آزمایش عملکرد کبد بیمار افزایش می یابد.

با این حال، به دلیل ماهیت ملایم اکساندرولون و این که کلیه‌ها نیز برای پردازش و جذب این دارو کار می‌کنند، استرس کبدی معمولا قابل کنترل است.

برخی از بدنسازان برای محافظت بیشتر کبد، با دوز 500 میلی‌گرم در روز، یا NAC (N-استیل سیستئین) با 1200 میلی‌گرم در روز مکمل تائوروسودوکسی کولیک اسید (TUDCA) را انتخاب می‌کنند.

البته به دلیل در دسترس نبودن ترکیبات بالا در ایران، معمولا ورزشکاران ایرانی از مکمل‌هایی مثل لیو۵۲ استفاده می‌کنند.

برای جلوگیری از التهاب بیشتر کبد، ورزشکاران نباید اکساندرولون را با استروئيدهای خوراکی دیگر مصرف کنند. همچنین مصرف مشروبات الکل باید متوقف شود. اگر کبد شما در حال حاضر در حالت ملتهب یا آسیب دیده است، نباید از اکساندرولون استفاده کنید.

توصیه میکنم برای جلوگیری از عوارض جانبی کبدی اکساندرولون، مقاله محافظت از کبد در حین دوره و همچنین مقاله پاکسازی کبد بعد از دوره استروئید را بخوانید.

به طور کلی، ما دریافتیم که میزان استرس کبد در آناوار برای اکثر افراد مشکل ساز نیست؛ زیرا این اندام بسیار انعطاف پذیر است. آنزیم های ALT/AST معمولا پس از دوره به سرعت به محدوده طبیعی باز می‌گردند.

فلش به سمت پاییندریافت برنامه تمرینی و غذایی بدنسازی

۳. سرکوب تستوسترون طبیعی بدن

درست است که مردان به طور قابل توجهی تستوسترون بیشتری نسبت به زنان دارند، اما سرکوب تستوسترون در دوره مصرف اکساندرولون هم بر مردان و هم بر زنان تأثیر می‌گذارد. این هورمون برای میل جنسی، انرژی و احساس زنان نیز بسیار مهم است.

آناوار تسوسترون طبیعی بدن را به طور قابل توجه سرکوب می‌کند. در این حالت، تستوسترون درون زا همچنان به طور قابل توجهی به دلیل اختلال در عامل هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه (HPTA) کاهش می‌یابد.

بنابراین، زنان و مردان پس از دوره ممکن است دچار کاهش عملکرد جنسی به طور موقت، کاهش میل جنسی و بی‌حالی شوند.

آناوار تولید تستوسترون را به طور کامل متوقف نمی‌کند. بنابراین، دوره پاکسازی بعد از دوره معمولاً کوتاه است (چند هفته).

به دلیل ماهیت خفیف آناوار، برخی از مصرف‌کنندگان به طور کلی عوارض جانبی اکساندرولون را تجربه نمی‌کنند. یا پس از اتمام دوره عوارض جانبی به سرعت ناپدید می‌شود.

در صورت سرکوب تستسوترون طبیعی بدن، احتمالا لازم باشد در pct از داروهایی مثل کلومیفن یا تاموکسیفن استفاده کنید. در این مورد با مربی مشورت کنید.

۴. پمپ عضلانی بیش از اندازه

یکی از مزایای اکساندرولون افزایش ذخیره گلیکوژن است که باعث ایجاد پمپ‌های عضلاتی بزرگتر (در داخل و خارج از باشگاه) می‌شود.

ظاهر «پمپ شده» ممکن است برای یک بدنساز از نظر ظاهری خوشایند باشد. با این حال، به دلیل پری بیش از حد عضله، می تواند هنگام تمرین ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

به عنوان مثال هنگام انجام حرکت ددلیفت، پمپ‌های دردناک، به ویژه در قسمت پایین کمر، غیر معمول نیست. بنابراین، ورزشکاران باید در مورد گنجاندن زمان‌های استراحت کوتاه در بین ست‌ها یا انجام دامنه‌های تکرار بالا در طول تمرین محتاط باشند.

یکی از راه حل‌هایی که برای مبارزه با احتباس بیش از حد مایعات پیدا کرده‌ایم، کاهش قابل توجه مصرف کربوهیدرات است که در نتیجه حجم مایعات داخل سلولی کاهش می‌یابد.

گزینه دیگر مصرف یک داروی دیورتیک (ادرار آور) است. البته ما این را توصیه نمی‌کنیم زیرا کلیه‌ها بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت و خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را افزایش می‌دهد(منبع).

۵. آسیب به کلیه یکی از عوارض جانبی اکساندرولون

عوارض جانبی اکساندرولون در مقایسه با سایر استروئیدهای آنابولیک منحصر به فرد و متفاوت است. زیرا کلیه ها در هنگام پردازش اکساندرولون در هنگام ورود، حجم بیشتری از کار را انجام می‌دهند.

مزیت این کار این است که ما التهاب کبدی کمتری پیدا می‌کنیم. اما عیب آن این است که افزایش التهاب کلیه را مشاهده می‌کنیم.

بنابراین، آناوار خطر آسیب حاد یا مزمن کلیه را نشان می‌دهد (منبع). البته در صورت سوء استفاده، یعنی در دوزهای بالا یا برای مدت زمان بیش از حد طولانی (بیش از 8 هفته) ممکن است این اتفاق رخ دهد.

برای سلامت کلیه، ما به ورزشکاران توصیه می‌کنیم قبل، در طول و بعد از دوره اکساندرولون، معاینه منظم داشته باشند تا سطح کراتینین را کنترل کنند.

همچنین هر چه مصرف‌کنندگان آناور در سلامت قلب و عروق خود کوشاتر باشند (انجام تمرینات قلبی منظم، کاهش مصرف سدیم و …)، کلیه‌هایشان نیز سالم‌تر است.

این به این دلیل است که فشار خون بالا به رگ‌های خونی در کلیه‌ها آسیب می‌رساند و باعث می‌شود لوله‌های نفرون بمیرند، که سلول‌های کلیه‌ای هستند که برای فیلتر کردن آب از بدن لازم هستند.

۶. بروز صفات مردانه در زنان

علیرغم اینکه اکساندرولون به طور کلی یک استروئید قابل تحمل توسط زنان است، اگر در دوره های طولانی مدت (بیش از 5 هفته) یا در دوزهای بالا (بیش از 10 میلی گرم در روز) مصرف شود، به احتمال زیاد شاهد بروز صفات مردانه خواهیم بود.

چنین عوارض جانبی ناخوشایند می‌تواند شامل صدای کلفت‌تر، کوچک شدن سینه، بزرگ شدن کلیتوریس و رشد مو در بدن باشد. سیکل‌های قاعدگی نیز می‌توانند نامنظم شوند (منبع).

بهترین راه برای جلوگیری از صفات مردانه در زنان، مصرف دوز پایین و به صورت پراکنده در دوره‌های مختلف است. پس به جای استفاده مداوم و طولانی از آن برای چندین ماه، آناوار را در چندین دوره پخش کنید.

خلاصه عوارض جانبی اکساندرولون

در تجربه ما، سه استروئید آنابولیک که کمترین عوارض جانبی را ایجاد می‌کنند عبارتند از:

  1. تستوسترون
  2. دکا دورابولین
  3. اکساندرولون

اکساندرولون یک استروئید آنابولیک نسبتا خفیف است که مردان، زنان و کودکان این استروئید را به طور ایمن و مؤثر در شرایط پزشکی و با اهداف درمانی مصرف می‌کنند.

با این حال، بدنسازان نباید در مورد اثرات منفی بالقوه آناوار بی توجه باشند. به خصوص که اغلب در بازار سیاه نمونه‌های تقلبی آن فروخته می‌شود.

به دلیل هزینه زیاد تولید اکساندرولون، گاهی اوقات نمونه‌های تقلبی آن که در واقع دیانابول هستند به نام اکساندرولون فروخته می‌شوند. در این شرایط، روی بسته بندی دارو نام اکساندرولون (آناوار) نوشته شده، اما ترکیب واقعی آن دیانابول است. این می‌تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد. به ویژه در مورد کلسترول، شرایط کبد و صفات مردانه در زنان.

علاوه بر این، بدنسازانی را دیده‌ایم که سوء استفاده از اکساندرولون یا سایر استروئیدهای آنابولیک را انتخاب می‌کنند. این عوارض جانبی را تشدید می‌کنند و در نتیجه سلامتی را کاهش می‌دهد.

درباره نویسنده

حسین مردعلی

حسین مردعلی

(مربی بدنسازی و مدیر وب‌سایت فیتنسیا)

من عاشق دنیای بدنسازی و فیتنس هستم. هدفم از تأسیس وب‌سایت فیتنسیا افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و تلاش می‌کنم به ورزشکاران کمک کنم تا با علم بیشتر، در مسیر درست حرکت کنند.

source

توسط varzeshikhabari