چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت‌های هوش مصنوعی و سریع‌تر و بهینه‌تر از قبل از راه رسید

02 آبان 1402 ساعت 23:46

چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 – Snapdragon 8 Gen 3 معرفی شد. تراشه جدید کوالکام از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برد و سریع‌تر، قوی‌تر و بهینه‌تر از قبل شده است.

کوالکام امشب به‌طور رسمی، چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 را معرفی کرد و برای تراشه A17 Pro اپل خط و نشان کشید. این تراشه بر اساس فرایند لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده و روی پیشرفت‌های هوش مصنوعی، گیمینگ، صدا و دوربین تمرکز دارد. طبق اعلام کوالکام، Snapdragon 8 Gen 3 تا 30 درصد سریع‌تر و 20 درصد بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر از اسنپدراگون 8 نسل 2 خواهد بود و ظاهرا چیپست جدید این شرکت آمده تا بتواند چیپست A17 Pro اپل که در گوشی های آیفون 15 به‌کار رفته‌اند را شکست دهد.

مشخصات و ویژگی‌های اسنپدراگون 8 نسل 3

پردازنده 8 هسته‌ای جدید دارای یک هسته اصلی Cortex-X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتز برخوردار خواهد بود و سه هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-A720، دو هسته 3.0 گیگاهرتزی Cortex-A720 و دو هسته کم‌مصرف‌تر 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A520 نیز آن را همراهی می‌کنند.

اسنپدراگون 8 نسل 3

پشتیبانی از حافظه رم LPDDR5x تا 4800 مگاهرتز و حداکثر ظرفیت 24 گیگابایت در این چیپست وجود دارد. همچنین اسنپدراگون 8 نسل 3 از فناوری وای فای 7 تا 6 گیگاهرتز شامل Wi-Fi 802.11be، 802.11ax، 802.11ac و 802a/b/g/n پشتیبانی می‌کند. این تراشه همینطور دارای مودم X75 5G با دو آنتن زیر 6 گیگاهرتز و mmWave است.

در اسنپدراگون 8 نسل 3، هوش مصنوعی در مرکز توجه قرار گرفته است. موتور هوش مصنوعی یا AI Engine از مدل‌های هوش مصنوعی مولد چند وجهی و مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) برای تشخیص گفتار استفاده می‌کند. این تراشه همچنین می‌تواند پردازش‌های مربوط به این مدل‌ها را تا سرعت 20 توکن در ثانیه اجرا کند. همچنین NPU یا واحد پردازشی عصبی در این چیپست جدید 98 درصد سریع‌تر و 40 درصد کم‌مصرف‌تر از نسل قبل است.

اسنپدراگون 8 نسل 3

هوش مصنوعی در Snapdragon 8 Gen 3 توانایی‌های دوربین را نیز افزایش می‌دهد. قابلیت Semantic Segmentation می‌تواند جزئیات تصاویر را به‌صورت ریل‌تایم بهبود ببخشد و قابلیت Night Vision Video نیز فیلمبرداری در شب و محیط‌های تاریک را بهتر از قبل به شما ارائه می‌کند. قابلیت پاک کردن اشیای اضافی برای ویدیوها هم با نام Video Object Eraser وجود دارد و ویژگی Vlogger’s View به شما اجازه می‌دهد تا هم از دوربین سلفی و هم از دوربین عقب به‌صورت همزمان فیلمبرداری کنید. Photo Expansion نیز از دیگر ویژگی‌های این تراشه است که مانند چیزی که اخیرا در فتوشاپ نیز ارائه شد، امکان گسترش دادن عکس‌ها را در اختیار شما قرار دهد و با کمک هوش مصنوعی مولد، بهبودهایی را در HDR به وجود می‌آورد.

اسنپدراگون 8 نسل 3 می‌تواند بازی‌های کنسولی را به‌صورت 240 فریم بر ثانیه روی نمایشگرهای 240 هرتزی اجرا کند. Adreno Frame Motion Engine 2.0 کمک می‌کند تا فریم‌های اضافه برای اجرای روان‌تر بازی‌ها تولید شوند و همچنین پشتیبانی از آنریل انجین 5.2 نیز وجود خواهد داشت.

اسنپدراگون 8 نسل 3

پردازشگر گرافیکی داخل این تراشه تا 25 درصد قدرتمندتر، 25 درصد کم‌مصرف‌تر و بهینه‌تر و 40 درصد ری تریسینگ بهتر را به ارمغان می‌آورد. علاقه‌مندان به صدا و گوش دادن موسیقی نیز می‌توانند بسیار خوشحال باشند؛ چرا که این چیپست جدید می‌تواند موسیقی 24 بیتی 96 کیلوهرتزی را بدون افت کیفیت از طریق بلوتوث به گوش شما برساند.

کوالکام اعلام کرده گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 3 در هفته‌های آینده معرفی و عرضه می‌شوند. این شرکت در این زمینه با ایسوس، آنر، iQOO، میزو، ردمی، Nio، ریلمی، اوپو، وان پلاس، نوبیا، شیائومی، ویوو، سونی، رد مجیک و زد تی ای برای عرضه گوشی های مجهز به Snapdragon Gen 3 در هفته‌های آینده همکاری کرده است.

source