تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

ایمپلنت دیجیتال شیوه نوین ایمپلنت دندان است که مراحل آن به کمک جدیدترین فناوری‌های علم دندانپزشکی انجام می‌شوند.

اگر شما از کاشت دندان یا جراحی می‌ترسید، ایمپلنت دیجیتال دندان یک روش بدون جراحی فوق‌العاده است. پیشرفت علم و ابزارهای دندانپزشکی باعث شده تا بخش‌های مختلف این رشته با محوریت دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر افراد زیادی از ایمپلنت دندان دیجیتال استفاده می‌کنند و رضایت آن‌ها نسبت به روش‌های ایمپلنت سنتی بیشتر است، اما این روش برای همه افراد مناسب نیست و در صورت وجود شرایط خاص انجام می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را بیشتر با روش درمان ایمپلنت دیجیتال آشنا کنیم.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

تصویری از پایه‌گذاری ایمپلنت دیجیتال
ایمپلنت‌های دیجیتال به دلیل ایجاد برش و شکاف حداقلی، درد و خونریزی بسیار کمتری دارند.

ایمپلنت دندان دیجیتال با فناوری سه بعدی و بدون جراحی ساخته می‌شود. این نوع ایمپلنت را با توجه به اندازه استخوان فک ابتدا در فضای کامپیوتری طراحی می‌کنند سپس با برش حداقلی و بدون بخیه اعمال می‌شود که درد کمتری دارد. 

در این روش برای بررسی موقعیت رشته‌های عصبی و وضعیت استخوان فک از مدل‌سازی سه بعدی کامپیوتری استفاده می‌کنند. بدین شکل دندانپزشک اطلاعات مورد نظر را به دست می‌آورد و ایمپلنت دندان را با کمترین برش یا شکاف در فک انجام می‌دهد.

ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

برای انجام این روش درمانی کاشت ایمپلنت باید مانند روش ایمپلنت ساده شرایط مناسبی داشته باشید. این شرایط عبارت‌اند از:

  • سلامت دهان و لثه
  • داشتن استخوان مقاوم فک برای عمل کاشت ایمپلنت (پیوند استخوان در صورت نیاز)
  • وضعیت نرمال سلامتی عمومی بدن (کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت)
  • توانایی رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از ایمپلنت دیجیتال
  • ترک سیگار به مدت ۲ هفته قبل و بعد از ایمپلنت دیجیتال
اینفوگرافیک شرایط مناسب برای انجام ایمپلنت‌دیجیتال
این روش درمانی برای همه افرادی که می‌توانند ایمپلنت معمولی انجام دهند، مناسب است.

بیشتر بدانیم:ایمپلنت دندان چیست؟

تفاوت ایمپلنت دیجیتال با معمولی

فرق ایمپلنت‌های دیجیتال و معمولی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

تفاوت ایمپلنت دیجیتال ایمپلنت معمولی
دقت در کاشت دیجیتال به دلیل طراحی سه بعدی و کامپیوتری دقت بسیار بالاست امکان خطای دید و کاهش دقت در ایمپلنت معمولی وجود دارد
تعداد جلسات  این روش کاشت دندان در مدت و تعداد جلسات کمتری انجام می‌شود باید تعداد جلسات بیشتری به دندانپزشک مراجعه کنید که به همان نسبت، فرآیند ایمپلنت و زمان بهبودی طولانی‌تر می‌شود
میزان تهاجمی بودن کم تهاجمی است، در نتیجه دوره بهبود سریع‌تر است تهاجمی‌تر است و احتمال بروز عوارض بیشتر می‌شود
نتایج ظاهری کاشت دیجیتال به دلیل طراحی مناسب با شکل و رنگ دندان‌های طبیعی نتایج ظاهری طبیعی‌تری دارد کاشت سنتی در اغلب موارد کمی حجیم دیده می‌شود
هزینه روند بهبودی و مراحل درمان در این روش کوتاه‌تر است، در نتیجه هزینه کمتری دارد در روش سنتی ایمپلنت دندان روند درمان و زمان مراجعه به دندانپزشک طولانی‌تر است که هزینه آن بیشتر می‌شود
سرعت بهبودی با ایمپلنت دیجیتال می‌توانید در عرض چند هفته نتیجه مورد نظر را مشاهده کنید احتمال بروز عوارض یا احساس درد در این روش بیشتر است و دوره نقاهت طولانی‌تری دارد
جدول فرق ایمپلنت دیجیتال و معمولی

با وجود تمام مواردی که برای تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی بیان کردیم، مهمترین نکته توجه به انتخاب دندانپزشک با مهارت و تجربه کافی او در این زمینه است. شما می‌توانید برای دریافت برنامه درمانی مناسب با وضعیت دندان‌های خود و کسب یک نتیجه رضایت‌بخش با یکی از دکترهای دندانپزشک آنلاین درمانکده مشاوره آنلاین داشته باشید.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

مراحل مختلف این روش درمان کاشت ایمپلنت با جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی انجام می‌شود. بنابراین نتیجه مورد نظر با سرعت و دقت بیشتری پدید می‌آید. 

اینفوگرافیک مزایای ایمپلنت‌دیجیتال
افزایش سرعت فرآیند کاشت ایمپلنت دندان یکی از مهم‌ترین فواید ایمپلنت‌های دیجیتال است.

به طور کلی مزایا ایمپلنت دیجیتال شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاشت ایمپلنت با دقت بالاتر
  • برش حداقلی، درد و خونریزی کمتر
  • کوتاه شدن دوره نقاهت
  • بالا رفتن سرعت مراحل درمان
  • ایجاد ایمپلنت‌های دندانی بسیار طبیعی
  • بهبود اعتمادبه‌نفس
  • کاشت چندین پایه ایمپلنت در یک جلسه
  • روش مناسب کاشت ایمپلنت برای بیماران دیابتی
  • عدم نیاز به بخیه و برش‌های عمیق
  • برگشت به فعالیت روزمره بلافاصله بعد از ایمپلنت دیجیتال
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک بعد از ایمپلنت
  • روش درمانی مناسب برای افراد دارای عرض و ارتفاع بسیار کم استخوان فک 
  • ذخیره‌سازی آسان اطلاعات و داده‌های مرتبط با ایمپلنت برای دندانپزشک

ایمپلنت دیجیتال چقدر زمان میبرد؟

در این روش، زمان کاشت دندان به حداقل می‌رسد. معمولا دندانپزشک می‌تواند کاشت هر پایه را در کمتر از ۳۰ یا حتی ۱۵ دقیقه انجام دهد. این در حالی است که جراحی ایمپلنت معمولی در اغلب موارد چندین ساعت طول می‌کشد.

بیشتر بدانیم:لمینت سرامیکی دندان چگونه است؟

نحوه ایمپلنت دیجیتال

کاشت دندان دیجیتال با گرفتن عکس‌های اشعه ایکس آغاز می‌شود تا دندانپزشک بر اساس وضعیت دندان‌ها و لثه شما ایمپلنت دیجیتال را به صورت سه بعدی طراحی کند. در مرحله بعدی دندانپزشک به کمک عکس CBCT وضعیت تراکم استخوان فک و قطر آن را بررسی می‌کند تا آمادگی استخوان ناحیه مورد نظر را برای قرار دادن پایه ایمپلنت بسنجد. 

اگر استخوان فک از تراکم و قطر کافی برخوردار نباشد، پیوند استخوان انجام می‌شود. حال وقت آن رسیده که به کمک اسکنر سه بعدی از وضعیت دندان و فک بیمار  اطلاعات کافی دریافت شود تا دندانپزشک ایمپلنت دیجیتال را طراحی کند. 

پس از آماده شدن پایه‌های ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشک به کمک بی‌حسی، برش بسیار کوچک و سطحی روی لثه ایجاد می‌کند تا استخوان فک دیده شود. در این مرحله سوراخ کوچکی روی استخوان فک ایجاد می‌کنند تا پایه ایمپلنت درون آن قرار بگیرد. 

پس از اتمام جای‌گذاری پایه ایمپلنت بر خلاف روش سنتی برای بستن شکاف لثه نیاز به بخیه نیست، زیرا برش ایجادشده بسیار کوچک و سطحی است. مراحل بعدی پس از هشت تا ۱۲ هفته بعد انجام می‌شود تا در این مدت پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد.

بیشتر بدانیم:بریج دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دیجیتال دندان

عوارض ایمپلنت‌های دیجیتال نسبت به روش سنتی کمتر است. با این حال برخی از شایع‌ترین معایب و عوارض این روش را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • عفونت در محل کاشت دندان
  • عقب‌نشینی بافت لثه اطراف ایمپلنت
  • التهاب سینوس‌ها
  • عدم ترکیب ایمپلنت با استخوان فک و شل شدن آن‌ها
  • بروز درد، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی لثه به دلیل آسیب عصبی بافتی (این مورد به دلیل قرار گرفتن ایمپلنت‌های دندان در نزدیکی عصب رخ می‌دهد)

قیمت ایمپلنت فوری دیجیتال

با روی کار آمدن ایمپلنت‌های دیجیتال، علم دندانپزشکی با شگفتی منحصربه‌فردی مواجه شد. این روش می‌تواند علاوه بر ایجاد طرح لبخند زیبا، شما را در جویدن غذاهای سفت و سخت کمک کند. از طرفی ماندگاری این نوع ایمپلنت بسیار بالاست و بدون مراقبت‌های خاص در اغلب موارد تا پایان عمر برای فرد باقی می‌ماند. 

برخی افراد معتقدند هزینه ایمپلنت دیجیتال نسبت به روش‌های سنتی بیشتر است، اما باید بگوییم این روش کاشت دندان به زمان کوتاه‌تر و تعداد دفعات مراجعه بسیار محدودتری به دندانپزشک نیاز دارد، از همین‌رو هزینه کلی آن به مراتب از ایمپلنت معمولی کمتر می‌شود. 

همچنین سرعت عمل بالای کاشت دیجیتال دندان بدون هیچ عوارض جانبی و با بهترین عملکرد جهت حفظ زیبایی دندان‌ها از مهمترین فواید آن است که ارزش پرداخت هزینه سنگین را دارد.

بیشتر بدانیم:افتادن کامپوزیت دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

راهنمای مراجعه به پزشک

ایمپلنت دیجیتال یکی از انواع ایمپلنت‌های دندان است که با هدف کاهش طول درمان انجام می‌شود. این نوع ایمپلنت دندان را به صورت سه بعدی و کامپیوتری طراحی می‌کنند، از همین‌رو تمامی جزئیات و وضعیت دندان بیمار با دقت بالایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار تمامی فواید این روش، باید در انتخاب دندانپزشک با تجربه و ماهر دقت کنید تا درصد موفقیت درمان افزایش یابد.

تیم درمانکده امکان دسترسی به لیست بهترین پزشکان متخصص و رزرو وقت معاینه نزد آن‌ها را از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای شما فراهم کرده است. همچنین می‌توانید از طریق مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری با دندانپزشک مجرب این مجموعه در ارتباط باشید.

سوالات متداول

طول عمر ایمپلنت دیجیتال چقدر است؟

این روش کاشت دندان به دلیل دقت بالا موقع طراحی نسبت به ایمپلنت‌های معمولی عمر طولانی‌تر و عملکرد بهتری دارد. به طور کلی می‌توان گفت عمر مفید ایمپلنت‌های دیجیتال حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است.

آیا ایمپلنت دیجیتال درد دارد؟

این روش درمانی با حداقل برش انجام می‌شود و در اغلب موارد نیاز به بخیه ندارد، در نتیجه میزان درد و خونریزی آن بسیار کم است.

مهمترین مزایای ایمپلنت دیجیتال چیست؟

مهمترین مزایای این روش را می‌توان شامل مواردی همچون کاهش خونریزی، درد و تورم کمتر، دوره نقاهت کوتاه‌تر، عدم نیاز به بخیه، افزایش درصد موفقیت درمان و کاهش عوارض ایمپلنت دانست.

منابع: ncbi | digitaldentistry

Loading



source

توسط